Władze Jeleniej Góry chcą, by wzdłuż torów zbudowano cztery przystanki: przy kościele garnizonowym, pod estakadą w rejonie Tesco, przy Kolegium Karkonoskim oraz w rejonie ul. Lubańskiej w Cieplicach.
- To nie będą dworce, tylko skromne przystanki - tłumaczy prezydent Marcin Zawiła. Mają zostać wybudowane przy okazji remontu torowiska kolejowego, wiodącego z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby.
- Pieniądze na remont linii są zagwarantowane przez urząd marszałkowski ze środków unijnych. Jeszcze w tym roku chcemy rozstrzygnąć przetarg na wykonawcę i rozpocząć prace - tłumaczy Jerzy Dul, dyrektor wrocławskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w spółce Polskie Linie Kolejowe.
Po remoncie torów prędkość pociągów jadących do Szklarskiej Poręby na wzrosnąć do 80 km/h. Dziś składy wloką się tam miejscami cztery razy wolniej.
Według kolejarzy przejazd z Jeleniej Góry do Piechowic ma trwać około 20 minut.
Wysiadać i wsiadać będzie można na projektowanych teraz przystankach oraz na tych już istniejących: przy zakładach Jelchem, w rejonie osiedla Orle oraz na dworcach: Zachodnim, w Sobieszowie i Piechowicach. Po uruchomieniu szybkiej kolei miejskiej konieczne będą korekty na liniach komunikacji autobusowej. Tak, by powiązać je z rozkładem jazdy pociągów i ich przystankami. Ma także obowiązywać wspólny bilet.
- Kolej stworzy główną oś komunikacyjną miasta, którą dziś obsługują autobusy linii nr 7 i 9 - mówi prezydent Zawiła. Obsługą połączeń mogłyby zająć się szynobusy spółki samorządu województwa Koleje Dolnośląskie. - W tym roku będziemy mieli w sumie 20 spalinowych szynobusów, a rozstrzygamy jeszcze przetarg na pięć zestawów elektrycznych - mówi Jerzy Łużniak z zarządu województwa.
Pomysł połączenia odległych dzielnic Jeleniej Góry komunikacją kolejową ma już długą tradycję. Zastanawiano się nad tym pod koniec XIX wieku. Wówczas jednak wielka powódź spowodowała, że tory odsunięto od centrum. Ówcześni gospodarze miasta postanowili wybudować linię tramwajową. Zniknęła ona z ulic w 1969 roku. Dziś, według władz miasta, transport szynowy znów jest potrzebny.
Projekt SKM przeanalizował już Poznański Instytut Rozwoju i Promocji Kolei, który pozytywnie ocenił tę inicjatywę. Podobnie Jerzy Dul z PLK. Według niego transport szynowy może być tańszy od autobusowego.
============04 (pp) Autor black(22001227)============
Rafał Święcki
============11 (pp) Zdjęcie Autor(22001225)============
ilustracja: Antonina Olszewska
============06 (pp) Zdjęcie Podpis(22001224)============
Szynobus na ulicach Jeleniej Góry namalowała 12-letnia Antosia Olszewska
============25 (pp) Liczba 25 black(22022691)============
4 przystanki
============41 (pp) Ramka Tekst 8.5/10 R benton(22022692)============
mają być wybudowane przy linii kolejowej Jelenia Góra-Piechowice
z taką prędkością pojadą szynobusy na linii szybkiej kolei miejskiej
============25 (pp) Liczba 25 black(22022690)============
80 km/h
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?