Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa mostu granicznego Bielawa Dolna- Horka

MAK
PKP PLK
Wywiad z Mirosławem Siemieńcem, rzecznikiem prasowym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Nowy most kolejowy to nowe możliwości. Jaki będzie zakres usług kolejowych na moście Bielawa Dolna – Horka?
Modernizacja mostu to zdecydowane usprawnienie komunikacji kolejowej na granicznym odcinku - zwiększenie możliwości przewozowych. Będzie to odcinek dwutorowy, zapewniający większą prędkość dla kursujących pociągów. Lepsze parametry to lepsze możliwości wykorzystania trasy do przewozów towarowych ale również pasażerskich.
Na czym polega przebudowa mostu? W jakim stanie znajdował się most przed modernizacją?
Pojedzie więcej pociągów, zwiększy się prędkość, będzie można wozić cięższe ładunki.
Budowę nowego obiektu mostowego poprzedził całkowity demontaż starej, wyeksploatowanej ponad stuletniej konstrukcji  mostu. Długość starego obiektu wynosiła 135,8 m; nowy będzie o 8 m dłuższy i o przeszło  1 m wyższy. Na starym moście ruch pociągów był prowadzony tylko po jednym torze i to z ograniczeniem prędkości do 50 km/ godz.
Na jakim etapie są prace? Kiedy nastąpi planowane otwarcie zmodernizowanego mostu?
Zakres wykonanych prac przekroczył już 80 % zadania. Ukończono już prace przy budowie pięciu nowych betonowanych przęseł w dla obu torów. Pod koniec lipca rozpocznie się wypełnianie tłuczniem koryt balastowych mostu; a w drugiej połowie sierpnia przystąpimy do układania torów. Trwają również prace związane z urządzeniami zabezpieczenia ruchu kolejowego i teletechniką, niezbędnymi dla bezpiecznego kursowania pociągów.
Jakie korzyści płyną z tej inwestycji?
Na nowym obiekcie zostanie przywrócony dwutorowy ruch pociągów,  z maksymalną prędkością do 120 km/ godz. co będzie miało istotny wpływ na podniesienie przepustowości tego odcinka linii. Zdecydowanie zwiększy się też nośność obiektu, pozwalając  na prowadzenie ciężkich pociągów towarowych o nacisku na oś do 245 kN.
Jaka kwota została przeznaczona na przebudowę linii kolejowej i z czyjego budżetu płyną zainwestowane pieniądze?
Wartość realizowanego projektu „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja” wynosi ok. 23 mln zł., z czego prawie 17,5 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Czy można powiedzieć, że połączenie kolejowe Bielawa Dolna – Horka, jest kluczowym dla PKP Polskich Linii Kolejowych?
Projekt mostowy istotnie poprawia sprawność i bezpieczeństwo przewozów na styku polskiej i niemieckiej sieci kolejowej oraz usprawnia połączenia na osi wschód – zachód. To międzynarodowa trasa łącząca Niemcy – Polske – Ukrainę. W kraju połączenie Dolnego Śląska z Opolszczyzną, Małopolską i Podkarpaciem.
Dla porównania, jaka będzie różnica w szybkości i sprawności przewozów?
Most zapewni najkrótsze połączenie kolejowe z Wrocławia do Lipska i Berlina. Po modernizacji z przeprawy będzie mogło korzystać w ciągu doby nawet ponad 150 pociągów towarowych i pociągi pasażerskie. Nowy most i wcześniejsza modernizacja magistrali kolejowej  E 30 Opole – Wrocław – Węgliniec – granica państwa oraz elektryfikacja linii po stronie niemieckiej, stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego między sąsiadującymi krajami. To sprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźników towarowych i krótsza oraz bardziej komfortowa podróż dla pasażerów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zgorzelec.naszemiasto.pl Nasze Miasto