Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Flaris ma nowy silnik. Odrzutowiec wkrótce poleci

Rafał Święcki
Flaris ma nowy silnik. Powstający w Podgórzynie pod Jelenią Górą samolot odrzutowy Flaris Lar 1 jest gotowy do pierwszego lotu. W zakładach firmy Metal Master zakończono prace związane z przystosowaniem samolotu pod zabudowę nowego amerykańskiego silnika.

- W asyście specjalistów firmy Williams International uruchomiliśmy układ napędowy samolotu. Silnik pracuje fantastycznie – informuje Rafał Ładziński, jeleniogórski przedsiębiorca, który buduje odrzutowiec.

W zeszłym miesiącu właściciel firmy Williams, Gregg Williams poinformował o innym sukcesie – ukończeniu procesu certyfikacyjnego w USA. Silnik otrzymał certyfikat amerykańskiej agencji bezpieczeństwa lotów FAA.
Silniki firmy Williams International napędzają m.in. amerykańskie wojskowe pociski manewrujące. Użyto ich także w samolocie Virgin Atlantic GlobalFlyer, który w 2005 roku przeleciał dookoła świata bez lądowania.

Flaris ma nowy silnik

W Podgórzynie trwają teraz prace związane z opracowaniem nowej dokumentacji samolotu oraz uzgodnienia z Urzędem Lotnictwa Cywilnego programu prób w locie, wyboru lotniska i terminu oblotu.
Flaris jest najmniejszym na świecie dyspozycyjnym odrzutowcem startującym z trawy, jego koncepcja, parametry techniczne oraz opracowane technologie znacznie odróżniają go od produkowanych dotychczas samolotów z napędem odrzutowym.

Konstrukcja ultralekkiego cywilnego odrzutowca powstaje od sześciu lat. Są już gotowe dwa prototypy samolotu, które przeszły próby naziemne. Pierwszy oblot był przesuwany z powodu problemów z dostawą silników. Pierwotnie Flarisa miał napędzać odrzutowy silnik amerykańskiej firmy Pratt & Whitney, ale producent odmówił ich sprzedaży. Rafał Ładziński musiał znaleźć innego dostawcę. Na ubiegłorocznych targach lotniczych na lotnisku Le Bourget pod Paryżem podpisał umowę z amerykańską firmą Williams International. Montaż nowego silnika wymagał zmian w konstrukcji samolotu.

Silnik FJ33-5A opracowany i wyprodukowany przez amerykanów jest najbardziej efektywnym dwuprzepływowym silnikiem odrzutowym na świecie. Ciąg silnika wynosi 8,5 kN przy jego masie własnej 130kg. Nowy napęd jest bardziej oszczędny i przyjazny środowisku od poprzednich modeli.

Prototyp Flarisa był dwukrotnie prezentowany na paryskim salonie lotniczym na lotnisku Le Bourget. Spotkał się z olbrzymim zainteresowaniem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto