To ważne, bo w Kotlinie Jeleniogórskiej mamy problemy z czystością powietrza, a hybrydowe autobusy znacznie mniej smrodzą i zużywają 30 procent paliwa mniej niż te z silnikami spalinowymi.
- Na początku przyszłego roku chcemy zakupić dwa autobusy hybrydowe. Będą to pojazdy używane, z kilkuletnim przebiegiem – mówi Jerzy Wolski, prezes MZK.
Przewoźnik kupi autobusy używane, ponieważ są tańsze i chce je testować na liniach w Jeleniej Górze. Doświadczenia na nich mają też na nich nabierać kierowcy i pracownicy techniczni spółki. MZK przygotowuje też unijny projekt zakupu kolejnych 17 – 20 nowych autobusów, wśród nich będzie 5 autobusów hybrydowych.
- Pojawią się one na ulicach w drugiej połowie 2017 roku – przewiduje Jerzy Wolski.
Zastąpią one najbardziej wysłużone i szkodzące środowisku pojazdy.
Flota jeleniogórskiego MZK to obecnie 76 autobusów. W 2012 roku zakupiono 5 nowoczesnych aut. Kolejnych 12 pojawiło się w 2014 roku. Po zrealizowaniu najnowszego projektu, średni wiek jeleniogórskich autobusów będzie wynosił ok. 6-7 lat.
Zakupy są bardzo kosztowne. Nowa hybryda to wydatek około 1,5 mln zł, za podobny autobus z silnikiem spalinowym trzeba zapłacić ok. 1,1 mln zł.
Według kierowców technika jazdy klasycznym autobusem jest inna niż hybrydą. Zaprezentowanego w Jeleniej Górze hybrydowego Mana poruszają dwa silniki elektryczne. Silnik spalinowy służy do napędzania generatora prądu.
- Trzeba nauczyć się tym jeździć. Autobus nie ma skrzyni biegów. Należy w nim możliwie często używać hamulca, bo wówczas ładują się zasilające silniki kondensatory. Zupełnie inaczej jeździ się autobusem spalinowym, bo nim po ruszeniu z przystanku, należy jak najszybciej rozpędzić się i tocząc się dojechać do kolejnej zatoczki – tłumaczy Przemysław Pochmara, kierowca MZK.
Hybrydowy autobus na ulicach Jeleniej Góry
Testowany autobus nie ma kosztownych i ciężkich akumulatorów, które po kilku latach eksploatacji trzeba wymieniać. Energię czerpie z tzw. super-kondensatorów, które są znacznie lżejsze i nie zużywają się tak szybko jak baterie. Przez większość czasu pracy na linii silnik spalinowy pozostaje wyłączony. Autobus na przystankach nie załącza smrodliwego diesla i rusza z nich także z wyłączonym silnikiem spalinowym.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?