Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jelenia Góra: Szybsze pociągi do Wrocławia

Alina Gierak
Czas przejazdu pociągiem z Jeleniej Góry do Wrocławia będzie o 20 minut krótszy
Czas przejazdu pociągiem z Jeleniej Góry do Wrocławia będzie o 20 minut krótszy Fot. Marcin Oliva Soto
Pracownicy remontujący tory na trasie z Jeleniej Góry do Wrocławia przez Wałbrzych i Jaworzynę Śląską uwijają się z robotą. Termin zakończenia prac upływa z końcem listopada.

Ukończenie remontu torów przed świętami najbardziej ucieszy turystów przyjeżdżających w Karkonosze. Od lat narzekają na dłużącą się podróż i mało komfortowe warunki.

- Wagony skaczą, hałasują, nie można spać, ani czytać - narzeka Wiesława Sroka, kuracjuszka z Poznania. Wkrótce pojedzie dużo wygodniej.

- Roboty prowadzone są w Mietkowie, między Żarowem, Imbramowicami i Jaworzyną Śląską oraz na szlaku Boguszów- Gorce - Boguszów-Gorce Zachód - wylicza Mirosław Sienieniec z PLK S.A. W listopadzie kończy się też remont 10-kilometrowego odcinka Marciszów - Janowice Wielkie. - Po nowych torach pociąg pomknie szybciej - zapowiada Siemieniec. Zamiast 40 km/h, pojedzie z prędkością 100 km/h. Dzięki temu, czas przejazdu z Jeleniej Góry do Wrocławia skróci się o co najmniej 20 minut.

- Liczyłam, że pojedziemy godzinę krócej - mówi z zawiedziona Joanna Kruk, studentka z Jeleniej Góry, która dojeżdża pociągiem do Wrocławia. - Wybieram pociąg, choć wlecze się prawie 3,5 godziny, bo tak mam ćwiczenia poukładane, że nie udaje mi się zdążyć na autobus - tłumaczy.

- Żeby pociąg z Jeleniej Góry do Wrocławia jechał w półtorej godziny, potrzebna jest rewolucja, czyli gruntowny remont całej trasy, a my naprawiamy ją kawałkami - wyjaśnia Siemieniec.

Teraz, na dwutorowej linii, wymieniany jest jeden tor. W Mietkowie rozpoczęto także przebudowę peronu. Wygodniejszy będzie dostęp do pociągu, powstanie wiata oraz podjazd dla osób niepełnosprawnych.

Na trasie Boguszów-Gorce - Boguszów-Gorce Zachód są także wymieniane tory. Trwa również remont wiaduktu i przejść dla pieszych w Boguszowie-Gorce Zachód.

Na linii Wrocław - Wałbrzych zmieni się też standard przejazdów kolejowo-drogowych. Będzie tam znacznie bezpieczniej. Siedem przejazdów, m.in. koło Smolca i na trasie Smolec - Kąty Wrocławskie, będzie wyposażonych w samoczynną sygnalizację przejazdową i półrogatki.
Przy okazji tych napraw, zmodernizowane zostały tory na stacjach w Mietkowie, Imbramowicach oraz Jaworzynie Śląskiej.

- Chodzi także o lepsze wykorzystanie transportu kolejowego do przewozu towarów m.in.kruszywa - tłumaczy Mirosław Siemieniec. Kolej chce przejąć znaczną część transportów z dolnośląskich kamieniołomów i odciążyć lokalne drogi, które teraz rozjeżdżane są przez przeładowane ciężarówki.

- Łatwiej dojechać do bocznicy kolejowej, niż wozić kruszywo ciężarówką po Polsce - mówią kolejarze. Ale dopiero po remoncie torów taka zmiana stanie się możliwa.

Do tej pory PLK S.A. wydały na naprawę stanu linii Wrocław- Jelenia Góra 140 mln zł (60 mln zł w 2010 r. i 80 mln zł w poprzednich latach, z Funduszu Kolejowego, budżetu państwa i własnych środków).

Kolejarze nie wiedzą, ile będą mieli do dyspozycji w 2011 roku pieniędzy na kolejne remonty torów na tej trasie.

Pomoc w zdobyciu środków deklarowali kandydaci na prezydenta Jeleniej Góry.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto