Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jeleniogórska Kolej Miejska w 2014? Może tym razem się uda (ARTYKUŁ INTERNAUTY)

Sebastian Rogacki
Sebastian Rogacki
fot. Marcin Oliva Soto
Od dziesięciu lat bardzo głośno mówi się u uruchomieniu lokalnego połączenia kolejowego Jelenia Góra - Sobieszów i dalej do Piechowic i Szklarskiej Poręby. Czy to przedsięwzięcie przyniesie straty czy zyski? Czy istnieje możliwość rozszerzenia działalności Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej?

W 2002 roku powstał projekt przywrócenia tramwajów na ulice Jeleniej Góry (Szybki Tramwaj Kolejowy Jelenia Góra), stworzony przez Instytut Promocji i Rozwoju Kolei, gdzie głównym trzonem byłaby istniejąca linia kolejowa Jelenia Góra Szklarska Poręba.

Jako że Jelenia Góra położona jest w kotlinie, dlatego też warunki komunikacyjne są tutaj bardzo trudne. W okresie rozbudowy linia łącząca Jelenią Górę z Sobieszowem miałaby przebiegać przez pl. Kościuszki, ul. Sudecką, Bankową, przez Stare Miasto, następnie łącząc się z istniejącym torowiskiem prowadzącym do Sobieszowa. W II etapie budowy proponowane było poprowadzenie torowiska na największe osiedle w mieście Zabobrze. III etap zakładał połączenie uzdrowiskowej części miasta z Osiedlem XX-Lecia. Ostatnią częścią wielkiego planu było odnowienie linii kolejowej do Karpacza i Kowar, a także wydłużenie linii z Sobieszowa aż do Szklarskiej Poręby.

I w taki oto sposób rozplanowane zostały cztery linie dla Szybkiego Tramwaju Kolejowego Jelenia Góra, a mianowicie:
S1: Osiedle XX-lecia Cieplice Stare Miasto Dworzec PKP Zabobrze III Zabobrze II
S2: Sobieszów Cieplice Stare Miasto Dworzec PKP Mysłakowice Kostrzyca Kowary
S3: Piechowice Sobieszów Cieplice Stare Miasto Dworzec PKP Mysłakowice Miłków Karpacz
S4: Szklarska Poręba Górzyniec Piechowice Cieplice Stare Miasto Dworzec PKP

Plan ten po głębszej analizie legł w gruzach. Temat kolejowej komunikacji ucichł na dobrych kilka lat. Podczas prezydenckiej kampanii wyborczej w 2010 roku słychać było bardzo głośne plany pana Marcina Zawiły obecnego szefa Jeleniej Góry, do utworzenia Szybkiej Kolei Miejskiej w Jeleniej Górze. Przeszukując jednak oficjalną stronę miasta można natknąć się na Zintegrowany Plan Rozwoju Transportu Publicznego w Jeleniej Górze na lata 2007 2013.

I co tam widzimy? Dużo intrygujących rzeczy.

Warto zacząć od podkreślenia najważniejszych węzłów kolejowych łączących miasto ze Zgorzelcem, Wrocławiem, Kamienną Górą/Lubawką, Jakuszycami, a także nieczynną już linią kolejową do Karpacza. Do tego całoroczne połączenie
z Warszawą, sezonowe z Gdynią, Rzeszowem i Szczecinem dają już jakikolwiek obraz sytuacji kolejowej w Kotlinie Jeleniogórskiej.

W tym momencie godnym podkreślenia był plan stworzenia Regiotramu Nysa, czyli odnowienia połączeń Jeleniej Góry z Harrachovem i dalej do Liberca i Zittau, co stworzyłoby atrakcyjne perspektywy rozwoju transportu w Euroregionie NYSA,
a także powołanie do życia Jeleniogórskiego Tramwaju Regionalnego. Biorąc pod uwagę polską część założeń, wszystko było do zrealizowania. Niestety kwestie finansowe nie pozwoliły na częściowe sfinalizowanie tej inwestycji.

Plany związane z uruchomieniem JeTR były bardzo szerokie, wiązały się z uruchomieniem aż czterech linii:
- A Janowice Wielkie Jelenia Góra Szklarska Poręba Górna (skład elektryczny),
- B Janowice Wielkie Jelenia Góra Stara Kamienica (skład elektryczny),
- C Karpacz/Kowary Jelenia Góra Lwówek Śląski (skład spalinowy),
- D Karpacz/Kowary Jelenia Góra Szklarska Poręba (skład spalinowy).

Plan zalecał także, aby pociągi osobowe relacji Szklarska Poręba Wrocław Główny obsługiwały komunikację lokalną w Jeleniej Górze (JeTR), Wałbrzychu i Wrocławiu. Co wyszło z planów? A właśnie Jeleniogórska Kolej Miejska.

Uruchomienie JKM planowane jest na 2014 rok. Linia na trasie Jelenia Góra - Piechowice ma posiadać 10 przystanków, w tym dobudowane mają zostać cztery mini stacje: przy ul. Kubsza, ul. Jana Pawła II (pod wiaduktem), przy KPSW, a także przy ulicy Spółdzielczej. Zadaniem Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej jest szybkie połączenie Jeleniej Góry z Piechowicami i Szklarską Porębą. Szacowany czas przejazdu to 50 minut. Porównując czas przejazdu z Dworca PKP do Piechowic Górnych, korzystając z MZK w godzinach szczytu czas jazdy z Dworca PKP do Piechowic Górnych wynosi około 50 minut, natomiast planowaną JKM-ką czas jazdy ma wynosić 28 minut. Obiektywnie patrząc czas podróży skróciłby się niemal o połowę.

Obsługę Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej ma zapewnić spółka Koleje Dolnośląskie S.A.. Planowane jest kursowanie linii z częstotliwością co 30 minut. Przy tych założeniach roczny koszt utrzymania tego przedsięwzięcia wyniesie około 5 mln złotych. Nie wiadomo jeszcze jaka ilość pieniędzy wpłynie na dofinansowanie działalności podczas jej trwania.

Niestety, jak to bywa z wielkimi inwestycjami, projekt modernizacji linii kolejowej 311 Jelenia Góra Szklarska Poręba, został odrzucony w marcu tego roku. Jednak jak zapewnia Prezydent Jeleniej Góry Marcin Zawiła pomysł Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej nie upadł, niedługo odbędzie się ponowny konkurs, gdzie po poprawie błędów merytorycznych PLK będzie ubiegać się o dofinansowanie remontu tego odcinka. Pod koniec roku planowane jest ukończenie projektu na budowę przystanków, walka z czasem i biurokracją trwa.

Kolej Miejska w Jeleniej Górze rozwija się nieprzerwanie od ponad dziesięciu lat, jestem tylko ciekaw, czy moje dzieci, czy też wnuki doczekają się jej realizacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto