Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Karkonosze pod wspólnym szyldem (ZDJĘCIA)

Rafał Święcki
Krkonošský národní park (KRNAP) i Karkonoski Park Narodowy (KPN) od dziś mają jedno wspólne logo. To wyjątkowe i jedyne wśród europejskich parków narodowych zdarzenie podkreśla jedność całych Karkonoszy i długoletnią współpracę obydwu obszarów chronionych.

- Choć jesteśmy rozdzieleni granicą państwową, z punktu widzenia ochrony przyrody jesteśmy jednym obszarem. Z kolegami z polskiej strony ściśle współpracujemy praktycznie każdego dnia i osobiście bardzo to cenię - mówi dyrektor KRNAP Jan Hřebačka.
Współpraca między obydwoma parkami narodowymi zaczęła zacieśniać się w latach 90. XX w.
- Prawdą jest także, że współpraca tak ścisła, jak w ostatnich latach, nigdy przedtem nie miała miejsca. Realizujemy obecnie wiele wspólnych projektów. Współdziałamy w zakresie udostępniania turystycznego, edukacji ekologicznej i promocji. Stworzenie wspólnego logo KRNAP i KPN jest dla mnie swoistym uwieńczeniem współpracy właśnie w dziedzinie promocji - dodaje dyrektor Karkonoskiego Parku Narodowego Andrzej Raj. 
Do konkursu na graficzny projekt logo KRNAP a KPN zaproszonych zostało pięć czeskich i pięć polskich pracowni graficznych. Zadaniem pracowni nie było stworzenie nowego logo, lecz przeciwnie - wyjście od tradycyjnych, dotychczasowych logotypów obydwu parków narodowych. Podstawowym warunkiem był okrągły kształ, z umieszczonym na otoku tekstem: Krkonošský národní park, ewentualnie: Karkonoski Park Narodowy dla polskiej strony i oznaczeniem MaB - Bilateralnego Rezerwatu Biosfery Krkonoše/Karkonosze. Kolejnym warunkiem był motyw Śnieżki widzianej od strony torfowiska Upy, który to widok jest wspólny, zarówno dla KRNAP, jaki i dla KPN. Ostatnim warunkiem było wkomponowanie motywu cennych karkonoskich gatunków roślin – goryczki trojeściowej jako typowej rośliny KRNAP i dzwonka karkonoskiego dla KPN.
Członkami komisji konkursowej byli m.in. eksperci: Jiří Mikeš (wykładowca Wyższej Szkoły Ekonomicznej, były dyrektor Związku Agencji Reklamowych) i malarz akademicki Bohumír Gemrot (dyrektor Wyższej Szkoły Zawodowej i średniej szkoły sztuk pięknych im. Václava Hollara).
- Porozumieliśmy się co do wyboru wspólnego logo - komentował spotkanie komisji konkursowej Jiří Mikeš. - Idealnie jest oczywiście mieć w logo jeden motyw, ale w tym przypadku wykorzystanie dzwonka i goryczki jest dobre, dlatego że jest symboliczne. Góry składają się z dwóch części, z czeskiego i polskiego parku, dlatego jest logiczne użycie dwóch kwiatów. Jest to przejaw współpracy i oznaka przyjaźni - dodał Mikeš.
Autorami logo są: David Škodný i Zdeněk Žitný ze studia grafiki 2123design w Hradec Králové.
Wymiana starych logotypów na nowe będzie przebiegała stopniowo, a nie z dnia na dzień.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

9 ulubionych miejsc kleszczy w ciele

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto