Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejarze masowo wycinają drzewa na Dolnym Śląsku

Marcin Kaźmierczak
W tej chwili warkot pił słychać m.in. pod Głogowem. Kolejarze oprócz samosiejek wycinają także dorodne sosny. Na dwóch odcinkach linii Żagań - Głogów - Leszno wyciętych zostanie 10 tysięcy drzew.
W tej chwili warkot pił słychać m.in. pod Głogowem. Kolejarze oprócz samosiejek wycinają także dorodne sosny. Na dwóch odcinkach linii Żagań - Głogów - Leszno wyciętych zostanie 10 tysięcy drzew. Marcin Kaźmierczak
Kolejarze oprócz samosiejek wycinają także dorodne sosny. W sumie do końca roku znikną 53 tysiące drzew. PKP PLK wycina drzewa wzdłuż linii kolejowych. Dlaczego to robią?

Drzewa wycinane są wzdłuż trzech dolnośląskich linii kolejowych o długości przeszło 150 kilometrów. Pod topór idą przede wszystkim samosiejki: sosny i akacje. Najwięcej zostanie wyciętych na linii z Wrocławia do Szczecina. Pomiędzy Brzezinką Średzką a Grębocicami kolejarze pozbędą się 11 tysięcy drzew.

Pod topór poszły też drzewa na dwóch liniach, na których planowane jest przywrócenie ruchu pasażerskiego. Na linii Żagań - Głogów - Leszno (pomiędzy Starymi Drzewcami i Głogowem, a także Niegosławicami a Kłobuczynem) kolejarze pozbędą się 9700 drzew.

Z kolei na pomiędzy Rudną Gwizdanów, a Legnicą, gdzie wiosną przyszłego roku rozpocznie się generalny remont kolejarze wytną 8800 drzew. Jesienią ponad 20 tysięcy drzew zniknie również na linii Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna, a także Grabowno Wielkie - Międzybórz Sycowski, gdzie prace ruszą w listopadzie.

Kolejarze wycinają drzewa, bo ma to zapewnić bezpieczne, a także punktualne kursowanie pociągów. Zgodnie z wytycznymi Urzędu Transportu Kolejowego drzewa nie powinny rosnąć w odległości co najmniej 15 metrów od torów.

Utknęły 323 pociągi

Tylko do końca sierpnia na liniach kolejowych Dolnego Śląska doszło do 128 zdarzeń, w których powalone drzewa lub odłamane konary i gałęzie spadły na tory i uniemożliwiły ruch pociągów. Na szlakach utknęły 323 pociągi pasażerskie, było łącznie 95 godzin opóźnień.

Utrudnienia dotknęły także 121 pociągów pasażerskich, które były przez to opóźnione o 350 godzin. Dla porównania w całym ubiegłym roku z powodu powalonych drzew opóźnione o ponad 123 godziny były 244 pociągi pasażerskie.

- Najczęściej do tych zdarzeń dochodziło podczas silnych wichur, burz oraz opadów śniegu, które powodowały odłamania konarów lub gałęzi na tory lub sieć trakcyjną - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - I właśnie, aby ograniczyć te dotkliwe dla podróżnych i przewoźników komplikacje jako zarządca infrastruktury kolejowej jesteśmy zobowiązani do usuwania drzew, które znajdują się do 15 metrów w sąsiedztwie torów. Nie zależy nam na tym, aby wyciąć choćby jedno drzewo więcej, ale zdajemy sobie sprawę, że niewycięcie choćby jednego może stworzyć zagrożenie dla pasażerom - dodaje.

Nie ma jednak co liczyć, że kolejarze jako rekompensatę za wycięte drzewa posadzą nowe. Wszystko przez to, ze decyzje o pozwoleniu na wycinki były wydawane nie na podstawie ustawy o ochronie przyrody, a o transporcie kolejowym, która nie przewiduje nasadzeń za drzewa wymagające usunięcia.

Wycinka drzew to jeden ze sposobów na walkę kolejarzy ze zmieniającym się klimatem i unikanie utrudnień na torach spowodowanych pogodą.

PKP PLK zleciły przygotowanie ekspertyzy, w jaki sposób utrzymywać linie kolejowe i monitorować warunki pogodowe, aby maszynistów w przyszłości nie zaskakiwały ani powalone drzewa, ani zamarznięta sieć trakcyjna. Dokument ma być gotowy do końca przyszłego roku. Jego koszt to 600 tys. zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto