Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przegląd Piosenki Aktorskiej – Proszę Państwa, będzie wojna!

Małgorzata Matuszewska
Przegląd Piosenki Aktorskiej. Wyrazista wizja zmiany czasu w Koncercie Galowym
Przegląd Piosenki Aktorskiej. Wyrazista wizja zmiany czasu w Koncercie Galowym Przegląd Piosenki Aktorskiej/Łukasz Giza
Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Koncert Galowy w reżyserii Moniki Strzępki to majstersztyk. Artyści pokazali rzeczywistość ostro, bez osłonek. Przejmująco do granic możliwości.

Przegląd Piosenki Aktorskiej zasłynie tegorocznym Koncertem Galowym. Monika Strzępka i Paweł Demirski (współscenarzysta), inspirowali się prawdziwymi wydarzeniami – koncertem w Berlinie, w 1945 roku, tuż przed wkroczeniem Armii Czerwonej. Wtedy Filharmonia Berlińska mimo nakazu zaciemnienia zapaliła światła, grano Wagnera. To był koniec świata.
W Teatrze Polskim pokazano podobny koniec świata, naszego świata. Trudno przecież, obserwując dziś wydarzenia za wschodnimi granicami, nie czuć przynajmniej niepokoju. Duet Strzępka/Demirski skonstruwali galę przede wszystkim ze starych piosenek, sycąc je nowymi (niestety) treściami.
Koncert w starym stylu prowadził utalentowany konferansjer – Maciej Nowak, teatrolog, człowiek teatru, bystry obserwator rzeczywistości. Tego, co powiedział, nie mógł się nauczyć na pamięć dawno temu, bo komentował przecież gorącą, najnowszą historię. – Prawdziwy przedwojenny festiwal, który się będzie wspominało z nostalgią – tak określił Przegląd Piosenki Aktorskiej. I warto dodać, że właściwie współprowadził koncert, bo towarzyszył mu Jeremi Strzępka-Demirski, zaledwie kilkuletni komentator.

Przegląd Piosenki Aktorskiej – gwiazdy na koniec czasu

W Teatrze Polskim panował nastrój nadciągającej katastrofy (do której jednak wciąż można nie dopuścić). Wspaniałe gwiazdy śpiewały hity wojenno-rewolucyjne. O tym, że będzie wojna, zaśpiewał na początku Jarema Strzępka-Demirski, a w ustach dziecka słowa o nadchodzącej krwawej rzezi zabrzmiały wyjątkowo: strasznie, kuriozalnie, wstrząsająco. Tę samą piosenkę zaśpiewała Marianna Linde.
Genialna była Alona Szostak z Teatry Rozrywki w Chorzowie, absolwentka Instytutu Teatralnego w Moskwie, obdarzona głębokim, wspaniałym altem i talentem interpretacyjnym. W jej wykonaniu usłyszeliśmy m.in. Wojnę Ałły Pugaczowej i śpiewaną niegdyś przez znakomitą rosyjską aktorkę Ludmiłę Gurczenko Modlitwę.
Gołda Tencer przypomniała Ballady i romanse Władysława Broniewskiego, wzruszająco pokazując koniec świata rudej Ryfki. Dominika Domczyk ostro zaśpiewała Chłopcy idą na wojnę _Pidżamy Porno.
Marcin Czarnik, niegdyś aktor wrocławskiego Teatru Polskiego, przypomniał _Do prostego człowieka _Juliana Tuwima. Znakomita była Dorota Pomykała z _Piosenką o żołnierskich butach _Bułata Okudżawy.
Trudno opisać prostotę i perfekcję Mariusza Benoit, śpiewającego o ołowianych żołnierzykach w _Nie szukaliśmy śmierci
, kiedyś songu Edmunda Fettinga. Podobnie znakomita była Alicja Majewska (przy fortepianie zasiadł Włodzimierz Korcz), śpiewająca prosto i pięknie Kołysankę matki Katarzyny Gaertner i Ernesta Bryll, którą kiedyś wykonywała Elżbieta Dmoch z 2 plus 1.
Marek Piekarczyk – minister polskiego rocka, jak go określił Maciej Nowak, zaśpiewał Śpij spokojnie – kołysankę ojca, którą kiedyś wykonywała Mira Kubasińska.
Wśród solistów nie zabrakło też Gienka Loski z Białym krzyżem _Czerwonych Gitar, bardzo dobrego Michała Szpaka, śpiewającego _Godzinę W, Małgorzaty Niemirskiej z Warszawo ma. Katarzyna Figura, śpiewająca po niemiecku Sag mir wo die Blumen Sind, wyglądała olśniewająco jak sama Marlena Dietrich, choć wokalnie nie wypadła najlepiej. Polską wersję tej antywojennej piosenki ze słowami Wandy Sieradzkiej śpiewała kiedyś Sława Przybylska.
Bardzo dobrym uzupełnieniem solistów stał się chór dziecięcy. Jeremi Strzępka-Demirski nie był jedynym dzieckiem występującym solo na scenie – pięknym głosem zaskoczyła Aniela Łoniewska, śpiewająca piosenkę, którą pamięta publiczność Festiwalu Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu – Gdy Polska da nam rozkaz. Maciej Nowak przypomniał, że w 1981 roku słowa zostały zmienione, na Gali wykonane oryginalnie.

Przegląd Piosenki Aktorskiej – odwagi

Publiczność obu sobotnich Koncertów Galowych wstała do oklasków. A Cezary Studniak, dyrektor artystyczny Przegląd Piosenki Aktorskiej, powiedział w finale: – Proszę państwa, na wojnę nie ma zgody. Odwagi.
Tegoroczna Gala to oryginalna wizja współczesnego, dekadenckiego świata, dążącego do samozagłady. Pięknego, ale na skraju przepaści. Oby była to wyłącznie wizja artystyczna.
Koncert Galowy zostanie zagrany jeszcze dziś (niedziela, 29 marca) o godz. 16 i 20 w Teatrze Polskim. Transmisja Gali zacznie się także dziś w TVP 2 o godz. 22.55.

Koncert Galowy: Proszę Państwa, będzie wojna! Scenariusz: Monika Strzępka i Paweł Demirski, reżyseria: Monika Strzępka, scenografia, kostiumy: Justyna Łagowska, aranżacje: Włodzimierz Korcz, Adam Lepka, Jan Suświłło, dyrygent: Adam Lepka. Prowadzenie: Maciej Nowak i Jeremi Strzępka-Demirski. Występują: Dominika Domczyk, Katarzyna Figura, Marianna Linde, Aniela Łoniewska, Alicja Majewska, Małgorzata Niemirska, Dorota Pomykała, Alona Szostak, Gołda Tencer, Mariusz Benoit, Marcin Czarnik, Gienek Loska, Marek Piekarczyk, Michał Szpak, Chór Con Brio Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu, przygotowanie chóru: Małgorzata Podzielny oraz orkiestra pod dyrekcją Adama Lepki ze specjalnym udziałem Włodzimierza Korcza. Flet – Jan Krzeszowiec, obój – Wojciech Merena, klarnet – Michał Siciński, saksofon – Tomasz Pruchnicki, fagot – Maksymilian Rogacewicz, waltornia – Mateusz Feliński, trąbki – Marek Kubiszyn, Aleksander Kobus, puzony – Marcin Wołowiec, Mateusz Mendyka, tuba – Piotr Hałaj, gitara – Maciej Mazurek, fortepia / akordeon – Jacek Berg, bass – Adam Skrzypek, instr. perkusyjne – Miłosz Rutkowski, perkusja – Dariusz Kaliszuk, skrzypce I – Małgorzata Kogut-Ślanda, Zuzanna Dudzic-Karkulowska, Anna Hajok, skrzypce II – Martyna Bulińska, Emilia Zawisza, Dorota Gawlikowska, altówki – Ewa Hofman, Magdalena Dobosz, Anna Stagenalska, Aleksandra Urbańska, wiolonczele – Bożena Papała, Emilia Danielecka, kontrabas – Wojciech Bergander.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto