Nie wszystkie przychodnie w województwie śląskim są czynne po 1 stycznia 2015 roku. Część lekarzy zrzeszonych w Porozumieniu Zielonogórskim nie zawarła umów na świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej ze śląskim NFZ-em. W Częstochowie jak na razie kontraktów nie zawarły jeszcze dwie przychodnie: Przychodnia Lekarska "Nord Med" z ul. Michałowskiego i Przychodnia Lekarza Rodzinnego "LEKDOM" z ul. Jagiellońskiej.
Większość placówek opieki zdrowotnej w Częstochowie działa normalnie. Część z nich z powodu długiego weekendu ma skrócony czas pracy.
- Słyszałam o porozumieniu wczoraj w telewizji. Byłam zapisana na dzień dzisiejszy już od dłuższego czasu, więc nawet nie zastanawiałam się, czy przychodnia może być zamknięta z tego powodu. Na szczęście normalnie działa i już wszystko załatwiłam. - mówi Halina Janicka, która odwiedziła dziś przychodnię przy al. Wolności.
Pacjenci zauważają, że w tej walce najbardziej cierpią właśnie oni.
- Trzeba jak zwykle długo czekać, ale to normalne. Dzisiaj są skrócone godziny otwarcia więc wydaje mi się, że jest jeszcze więcej ludzi, w końcu jesteśmy też tuż po świętach. Nie interesuje mnie to porozumienie z NFZ, lekarze chcą pewnie jak zwykle zarabiać więcej, a NFZ oszczędzić ile się da. Wszyscy oczywiście mówią, że najważniejsze jest dobro pacjentów. Szkoda, że twierdzą tak odkąd pamiętam, a nic nie zmienia się na lepsze. - mówi pan Mieczysław, który przyszedł do przychodni przy ul. Kościuszki.
Przychodnie w regionie
W regionie częstochowskim nowej umowy z NFZ nie podpisały przychodnie POZ w Boronowie przy ul. Nowej 1a, Herbach (ul. Słowackiego 2), Kochanowicach (ul. Lubliniecka 2B), Koszęcinie (ul. Ligonia 11d), Krzepicach (ul. 3 Maja 4), Lisowie (ul. Stawowa 62B). Dane z 02.01.2015 z godz. 11.
W razie nagłej potrzeby pacjentów przyjmuje szpital na Parkitce
Zgodnie z podpisanym porozumieniem z NFZ, świadczenia dla pacjentów obu przychodni w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej zabezpiecza Szpitalny Oddział Ratunkowy Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego przy ul. Bialskiej 104/118.
Ważne informacje dla pacjentów dostępne są również pod numerem infolinii Śląskiego OW NFZ: 32 750 66 05, a także pod numerem obsługiwanym przez Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego: 32 20 77 202.
Co może zrobić pacjent?
W sytuacji, kiedy lekarz rodzinny nie podpisał umowy na realizację świadczeń opieki zdrowotnej od 1 stycznia 2015 r., pacjent może zmienić lekarza rodzinnego lub udać się po pomoc medyczną do placówek realizujących: świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, świadczenia w izbie przyjęć, świadczenia w szpitalnym oddziale ratunkowym, które podpisały porozumienia ze Śląskim OW NFZ. Placówki te będą przyjmowały pacjentów w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.
Zgodnie z Ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pacjent ma prawo do bezpłatnego wyboru lekarza POZ, pielęgniarki POZ i położnej POZ trzy razy w ciągu roku kalendarzowego. Wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ dokonuje się poprzez złożenie pisemnej deklaracji w przychodni. Nową deklarację do wypełnienia pacjent otrzyma w przychodni.
Szczegółowe informacje dla Pacjentów można uzyskać telefonicznie w obu przychodniach lub pod numerem infolinii Śląskiego OW NFZ: 32 750 66 05 (całodobowo).
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?