Spis treści
Remont dworca w Kowarach
Stacja została oddana do użytku 15 maja 1882 roku. Tego dnia na kowarski dworzec wjechał pierwszy pociąg pasażerski na nowej linii kolejowej Jelenia Góra — Kowary. Odcinek ten był pierwszym na Śląsku lokalnym połączeniem kolejowym wybudowanym na koszt państwa.
Decydując się na budowę nowych szlaków kolejowych liczono na ożywienie gospodarcze regionu, do którego docierały pociągi. W przypadku linii kowarskiej niebagatelnym argumentem przemawiającym za jej budową był spodziewany rozwój turystyki związany ze zwiększonym napływem gości z dużych aglomeracji miejskich oraz mniejszych miejscowości leżących przy szlakach kolejowych. Mieszkańcy Wrocławia, Drezna, czy nawet Berlina mogli teraz dotrzeć do podnóża Karkonoszy jednym środkiem transportu, oferującym wręcz komfortowe warunki podróżowania - opisuje Janusz Kućmin w "Kolei żelaznej w Sudetach".
Trzy lata później połączenie przedłużono do Karpacza, co wpłynęło na wzrost popularności miasta pod Śnieżką.
Zbudowano także linię z Kowar do Kamiennej Góry. Najciekawszym obiektem inżynieryjnym linii jest jednokomorowy tunel o imponującej długości 1025 m, wydrążony pod Przełęczą Kowarską, między stacjami Kowary Górne i Ogorzelec.
Ostatnie pociągi pasażerskie odjechały ze stacji w Kowarach w 1986 roku.
Linia kolejowa zarastała samosiejkami, a dworzec popadał w ruinę.
Ta sytuacja zmieniła się, gdy samorząd województwa dolnośląskiego przejął linię kolejową z Jeleniej Góry do Karpacza i rozpoczął jej remont.
O powrocie pociągów do Karpacza przeczytacie tutaj
"Przystanek Kowary" - co tu będzie?
W tym samym czasie Kowary zdobyły w Polskiego Ładu 4,5 mln złotych na budowę "Przystanku Kowary".
Gmina postanowiła zagospodarować dawny dworzec PKP w Kowarach i stworzyć tam miejsce, gdzie turyści i mieszkańcy będą mogli poznać historię regionu oraz uczestniczyć w różnego rodzaju warsztatach i wydarzeniach kulturalnych.
Funkcja dworca kolejowego ma być także zachowana.
Prace przy remoncie już się zakończyły. Teraz gmina przystąpi do zagospodarowywania budynku. Co tu będzie?
- Punkt informacji turystycznej
- Karkonoskie Centrum Produktu Lokalnego ze sklepem z lokalnymi produktami
- Muzeum Rzemiosła Kowar
- Biblioteka publiczna
- Po przywróceniu ruchu kolejowego – infrastruktura dworcowa z automatami kolejowymi.
Prace przy rewitalizacji linii kolejowej z Jeleniej Góry do Karpacza mają zakończyć się w marcu 2024 roku. Od tego momentu dworzec z Kowarach rozpocznie drugie życie.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?