Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Kasprzaka. Uruchomiono nową trasę w Warszawie. Gdzie nią dojedziemy?

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
Otwarcie tramwaju na Kasprzaka
Otwarcie tramwaju na Kasprzaka UM Warszawa / mat pras
We wtorek, 5 marca 2024 roku, w Warszawie uruchomiono nową trasę tramwajową wzdłuż ulicy Kasprzaka. Warszawiacy zyskają nowe możliwości komunikacyjne, co spowoduje jednak zmiany w dotychczasowej organizacji transportu publicznego. Z jakich linii będziemy mogli skorzystać na nowej trasie i dokąd dowiozą pasażerów?

Od dziś działa tramwaj na Kasprzaka. Zmiany w organizacji transportu publicznego

Od wtorku 5 marca pierwsi pasażerowie korzystają z nowej trasy tramwajowej na Woli. Ruch pojazdów miejskiej komunikacji zainaugurowano wczesnym rankiem. Otwarcie inwestycji wiąże się z wprowadzeniem kolejnych zmian w organizacji transportu publicznego.

Otwarciu trasy towarzyszyła konferencja prasowa władz miasta.

- Równe dwa lata temu rozpoczynaliśmy tę inwestycję, teraz inwestycja jest skończona. Tramwaj na Kasprzaka dzisiaj ruszył. Ja właśnie przyjechałam tutaj „dziesiątką”. Mogłem zobaczyć po raz pierwszy z tramwaju, jak ta inwestycja wygląda - powiedział w czasie wtorkowego spotkania Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. - Bardzo ułatwi to życie mieszkańcom Odolan i ulicy Jana Kazimierza. Będą mogli dużo łatwiej dojechać do metra, ale i do stacji PKP Wola - dodał.

Prezydent miasta przypomniał, że inwestycja sprawi także, że dostanie się z Bemowa do centrum miasta będzie teraz prostsze. Dodatkowo Trzaskowski zapowiedział zasadzenie wzdłuż trasy stu drzew.

- Pracujemy dalej. Kontynuujemy budowę tramwaju do Wilanowa, która powinna się skończyć przed nowym rokiem szkolnym, czyli pod koniec sierpnia - zapowiedział prezydent stolicy.

Dzień przed oficjalnym otwarciem trasy, tramwajarze zdemontowali rozjazd nakładkowy nieopodal przystanku Fort Wola, gdzie tramwaje linii 76 zmieniają kierunek jazdy (jeżdżą między Metrem Młociny a Fortem Wola ponieważ dalszy odcinek trasy na ulicy Wolskiej jest nieprzejezdny). Wymaga to wyłączenia ruchu tramwajów na ulicy Powstańców Śląskich i Połczyńskiej od Górczewskiej – właśnie do Fortu Wola. Od teraz swoje trasy zmienią tramwaje linii 76 oraz autobusy linii zastępczej Z26. Tramwaje 76 będą z Metra Młociny dojeżdżały tylko do pętli Osiedle Górczewska. Autobusy linii Z26 będą natomiast kursowały między Metrem Płocka a Osiedlem Górczewska (uwaga, dojadą do przystanków na wysokości ulicy Z. Klemensiewicza).

Jakimi liniami po Kasprzaka?

Od wtorku 5 marca tramwaje linii 10, 11, 26 i 27 będą jeździły po nowych torach na ulicy Kasprzaka. Planowana częstotliwość to 8 minut w godzinach szczytu i 12 poza nim. „Jedenastka” będzie linią szczytową – tramwaje będą kursowały tylko w dni powszednie w godzinach szczytów komunikacyjnych. Tramwaje linii 13 będą dojeżdżały do przystanków PKP Wola (Wolska), na ulicy Wolskiej za skrzyżowaniem z al. Prymasa Tysiąclecia. Na swojej trasie między Cmentarzem Wolskim a stacją metra Płocka pozostaną autobusy linii zastępczej Z26, tramwaje linii 73 i 76 przestaną kursować.

Nowa organizacja ruchu tramwajowego na KasprzakaUM Warszawa

W drugim etapie, od 25 marca, tramwaje wrócą na zmodernizowane torowisko na ulicy Wolskiej. Tramwaje linii 10 i 11 pozostaną na swoich trasach. Trasa linii 13 wydłuży się do Cmentarza Wolskiego. Zmienią się trasy linii 26 i 27 – tramwaje pojadą prosto ulicą Wolską, z pominięciem Skierniewickiej i M. Kasprzaka. Przestaną kursować autobusy linii Z26.

Nową trasą będzie można szybko dojechać do stacji metra M2: Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ oraz na stację kolejową Warszawa Wola, gdzie będzie wygodna przesiadka z pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Skorzystają z niej m.in. mieszkańcy szybko rozbudowujących się osiedli na Odolanach i okolic ul. Jana Kazimierza. Do metra krótszą trasą dotrą także tramwaje z Bemowa.

Nowa organizacja ruchu tramwajowego na KasprzakaUM Warszawa

Inwestycją zajmuje firma Strabag za kwotę 205,4 mln zł. Oficjalna nazwa projektu współfinasowanego ze środków UE to „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru”. Wysokość dofinansowania to 156 mln złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Maciej Wąsik zeznaje przed komisją śledczą. Doszło do awantury

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto