Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dobiega końca remont XIX -wiecznego tunelu w Trzcińsku. Z Jeleniej Góry do Wrocławia dojedziemy szybciej (ZDJECIA)

Alina Gierak
Alina Gierak
Widok tunelu od strony Trzcińska. Kliknij w galerię i zobacz inne zdjęcia z rozbudowy tunelu
Widok tunelu od strony Trzcińska. Kliknij w galerię i zobacz inne zdjęcia z rozbudowy tunelu PKP PLK
Zakończenie prac przy poszerzaniu XIX-wiecznego tunelu w Trzcińsku planowane jest w połowie tego roku. Możliwe będą równoczesne przejazdy pociągów po obu torach. Podróż z Jeleniej Góry do Wrocławia będzie szybsza i bezpieczniejsza. Inwestycja kosztowała 130 mln złotych.

Spis treści

Remont tunelu w Trzcińsku

Tunel koło Trzcińska, to obiekt z połowy XIX wieku, znajdujący się pod wzniesieniem Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274).

Oddany do użytku został w roku 1867, co czyni go jednym z najstarszych tuneli kolejowych w Polsce. Obiekt wykonany od samego początku jako dwutorowy, o długości 293 m. Był jednak zbyt wąski i przepisy nie pozwalały na to, by zmieściły się dwa pociągi. Trzeba było czekać, by przejechał ten z przeciwnej strony. To wydłużało podróż.

W marcu 2023 roku ruszyła przebudowa obiektu. Wewnątrz rozebrana została kamienna obudowa, którą zastąpiła mocniejsza i bardziej wytrzymała żelbetowa konstrukcja. Renowacja objęła ściany oporowe i odwodnienie. Wymienione zostały tory i sieć trakcyjna.

Remont tunelu w Trzcińsku bez zatrzymywania ruchu pociągów

Prace prowadzono tak, by podczas większości robót, nie zatrzymywać ruchu pociągów. Tylko dwa razy pasażerowie musieli korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej z Jeleniej Góry do Janowic Wielkich.

Nowoczesna maszyna „TEM” poszerzyła obiekt do wymaganych rozmiarów - z ok.8,3 metrów do ponad 11 metrów.

Teraz przy wykorzystaniu ruchomego szalunku realizowana jest docelowa obudowa tunelu. Ukończono już połowę końcowej obudowy tunelu. Ściany konstrukcji tworzą przestrzeń umożliwiającą bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego i realizację prac.

W ciągu doby przez tunel przejeżdża ponad 30 pociągów.

Kosztowna przebudowa tunelu w Trzcińsku

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko 130 mln zł netto (środki budżetowe i z dokapitalizowania).

Zakończenie zadania „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest częścią szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” przewidywane jest obecnie na II kwartał 2024 roku - informuje Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK.

Czytaj także

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto