Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwajem dojeżdżało się do Podgórzyna i Sobieszowa. Jak wyglądała dawna zajezdnia? Gdzie były mijanki i i przystanki? Pamiętacie [ZDJĘCIA]

Justyna Orlik, Alina Gierak
Tramwaje kursowały w Jeleniej Górze przez ponad 72 lata. Ostatni kurs odbył się 28 kwietnia 1969 roku
Tramwaje kursowały w Jeleniej Górze przez ponad 72 lata. Ostatni kurs odbył się 28 kwietnia 1969 roku fotopolska.eu
Tramwajem można było dojechać do Cieplic Śląskich-Zdroju oraz do Podgórzyna. 30-minutowa podróż nikomu się nie nudziła. Po tramwajach pozostały w Jeleniej Górze resztki szyn oraz wagony tramwajowe na placu Ratuszowym i w Podgórzynie. Nie działa zajezdnia, a zabytkowe budynki z klinkierowej cegły mają dziś zupełnie inne przeznaczenie. Zobaczcie, ja tu było dawniej. Poznajcie historię jeleniogórskich tramwajów.

Spis treści

Tramwaje w Jeleniej Górze - co po nich pozostało

W latach 1897 - 1969 na terenie Jeleniej Góry funkcjonowała komunikacja tramwajowa. Dziś pozostały po niej nieliczne ślady

  • fragment torowiska
  • tabliczka wmurowana w ścianę ratusza pod galeryjką łączącą ratusz z „Siedmioma domami” w setną rocznicę uruchomienia pierwszej linii tramwajowej
  • zachowane na niektórych kamieniczkach rozety służące jako zaczepy trakcji
  • wagony tramwajowe, z których jeden stoi przy północnym wejściu do ratusza i pełni funkcję kiosku z pamiątkami. Drugi stoi w Podgórzynie na pętli autobusowej.

Zobacz zdjęcia z jazdy tramwajem po Jeleniej Górze

Krótka historia tramwajów w Jeleniej Górze

19 grudnia 1895 r. założono spółkę Hirschberger Thalbahn – Gesellschaft m.b.H. W sierpniu 1896 r. uzyskała ona koncesję na budowę i na 70 lat eksploatacji linii łączącej Jelenią Górę, Cieplice i Sobieszów (15 km długości).

Pierwsza linia obsługiwała Jelenią Górę-Cieplice, potem Jelenia GóraSobieszów i Jelenia Góra -Podgórzyn

Pierwsze tramwaje były gazowe. Potem władze miasta zmieniły zdanie i stwierdziły, że lepsze będą tramwaje elektryczne.

Na początku wsi Malinnik (niem. Herischdorf) przy dzisiejszej ul. Wolności (niem. Warmbrunnerstrasse), w obecnych budynkach MPGK, zbudowano zajezdnię, budynki biurowe i warsztatowe oraz, co najważniejsze – elektrownię.

I tak zaczęła się era tramwajów elektrycznych, które zaczęły jeździć od 9 lutego 1900 roku z prędkością 30 km/h.

Plany rozbudowy sieci tramwajowej były bardzo ambitne. Planowano rozbudować sieć do Szklarskiej Poręby, a także do Szpindlerowego Młyna, ale działania te przerwała II wojna.

W latach 60. XX wieku linie tramwajowe obsługiwało 21 wozów silnikowych i 15 doczepnych. Oprócz kursów dziennych, były też nocne, które w 1961 r. zastąpiono autobusami.

Rozkład jazdy był tak ułożony, że na Placu Piastowskim zawsze mijały się składy tej samej relacji, czyli tramwaje z Podgórzyna, z tramwajami jadącymi do Podgórzyna, a te z Sobieszowa z wozami do Sobieszowa. Tramwaje kursowały co 20-30 min a w okresie letnim co 8 minut ze względu na bardzo duży ruch turystyczny.

Ostatni tramwaj w Jeleniej Górze zjechał do zajezdni tramwajowej 28 kwietnia 1969 roku. Tego dnia linia była obsługiwana za darmo i towarzyszyła temu wyjątkowemu wydarzeniu oprawa Orkiestry Jeleniogórskiej.

Czytaj także

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto