- Ustawa „krajobrazowa” (jak nazywamy ją w skrócie) – powiedziano w Wydziale Architektury jeleniogórskiego magistratu – dała możliwość samorządom lokalnym podjęcia prób porządkowania wyglądu wielu miejsc. Rada Miejska w Jeleniej Górze podjęła już tzw. uchwałę intencyjną „w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych, urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń i gabarytów (…)” itp., itd. Teraz na jej podstawie przygotowujemy uchwałę w tej sprawie, które określi szczegóły i pewnie przed końcem roku wejdzie ona pod obrady rady. Czy będzie skuteczna?
Pytanie zawisa w próżni, bowiem doświadczenia innych miast, które już takie uchwały podjęły nie są w pełni optymistyczne. Ustawa sejmowa wprawdzie umożliwia administracji samorządowej określenie, które reklamy szpecą krajobraz, a które nie, nakazanie usunięcia tych pierwszych, a nawet nakładania kar (10 tys. zł dla osoby prywatnej i 50 tys. zł – dla instytucji), które się tym poleceniom nie podporządkują.
Nie ma jednak ostrych zapisów, co jest szyldem, a co – reklamą. Ustawa wprowadza definicję „tablicy reklamowej”, która jednak też nie jest jednoznaczna i skutek może być taki, że ilość sporów będzie rosła, a problem pozostanie częściowo nierozstrzygnięty. Częściowo, bo są zapisy jednoznaczne, np. nakazujące wyeliminowanie tablic świetlnych, z pulsującym bądź zbyt jaskrawym światłem, usytuowanych w pasach drogowych.
Zwolennicy reklam mają swoje argumenty na obronę, przeciwnicy wskazują, że spoza reklam w niektórych miejscach nawet Śnieżka jest słabo widoczna. O tym, czy uchwała rozstrzygnie przynajmniej część kontrowersji przekonamy się za kilka tygodni.
źródło: UM Jelenia Góra
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?