Most kolejowy był ważnym elementem budowanej w latach 1865-66 linii kolejowej, łączącej Jelenią Górę ze Zgorzelcem oraz Berlinem. 9 września 1866 r. oddano do użytku murowany 8.przęsłowy wiadukt nad Bobrem. Konstrukcja o długości 167 m, nawiązywała swym kształtem do rzymskich akweduktów. Dwa środkowe przęsła wzniesione nad korytem rzeki miały po 20 m szerokości i 33 m wysokości. Pozostałe przęsła na obu brzegach miały prześwit 13 m. Na wiadukcie ułożono dwa tory, co ułatwiło w 1888 r. budowę linii kolejowej przez Cieplice do Szklarskiej Poręby.
W maju 1945 r. wycofujące się wojska niemieckie wysadziły most w powietrze.
W latach 1951-1954 zbudowano nowy wiadukt, jeden z najładniejszych w Polsce. Zbudowano go w nowym miejscu, równolegle do pierwszej budowli, z której pozostały do dziś tylko ławy fundamentowe dawnych filarów. Jest to obiekt żelbetonowy, wsparty na jednym elipsoidalnym łuku, wysokości 33 metrów.
Wiadukt uważany jest za jeden z piękniejszych w Polsce. Dzisiaj przez wiadukt kursują pociągi z Jeleniej Góry do Węglińca oraz do Szklarskiej Poręby. Wiadukt jest też bramą do Borowego Jaru leżącego w obrębie Parku Krajobrazowego Doliny Bobru.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?