Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kowary. Powstał Społeczny Komitet Ratowania Zabytkowego Dźwigu

Alina Gierak
Kowary. Żuraw stojący przy torze wjazdowym na stację kolejową w Kowarach ma 109 lat. Wczoraj zawiązał się społeczny komitet, który ma ratować dźwig. To unikat, na widok którego pieją z zachwytu miłośnicy zabytków techniki

Kowary . Komitet do ratowania dźwigu
Żuraw stojący przy torze wjazdowym na stację kolejową w Kowarach ma 109 lat. Wczoraj zawiązał się społeczny komitet, który ma ratować dźwig. To unikat, na widok którego pieją z zachwytu miłośnicy zabytków techniki. – Próbowali go ukraść złodzieje. Miało przejąć niemieckie stowarzyszenie. Nie oddaliśmy go - mówi Mirosław Górecki, burmistrz Kowar.
Samorząd kowarski w ratowaniu dźwigu wspomogą: Karkonoska Agencja Rozwoju Regionalnego, PKP oraz Rotary Klubu Karpacz Karkonosze.

Kowarski żuraw zasługuje na ratunek nie tylko z powodu wieku. Ewenementem jest, że obsługiwało go dwóch ludzi przy użyciu korb i przekładni zębatych. Jeden układ napędu służył do obracania urządzenia, a drugi do podnoszenia towarów. Żuraw dzięki społecznemu komitetowi będzie oczyszczony, wymalowany i wyeksponowany. Ma się stać jeszcze jedną atrakcją Kowar

Społeczny Komitet Ratowania Zabytkowego Dźwigu Kolejowego w Kowarach. Członkami założycielami są:
* Prezes Karkonoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. Grzegorz Rychter - Przewodniczący
* Burmistrz Miasta Kowary Mirosław Górecki - Wiceprzewodniczący / Koordynator
* Prezydent Rotary Klubu Karpacz Karkonosze Artur Muckus
* Dyrektor PKP S.A. - Oddział Gospodarowania Nieruchomościami Tadeusz Szulc.

Dźwig kolejowy
Przy torze wjazdowym na stację kolejową w Kowarach od strony Jeleniej Góry stoi na betonowo -kamiennym podeście o wymiarach 2,5 m x 3 m żuraw kolejowy zbudowany ok.1905 r. Pierwowzór obrotowego żurawia słupowego skonstruowano w Anglii w 1850 r. Jego podstawowymi elementami są: kolumna, na której obraca się wysięgnica (ramie o stałym kącie nachylenia) i konstrukcja napędu. Kolumna jest łożyskowana od dołu i góry. Wysięgnica wykonana jest z rur i jej koniec znajduje się na wysokości ok. 5,2 m . Przez wysięgnice przechodzi łańcuch od napędu, przez krążek do haka, na którym zawisał ładunek. Kowarski żuraw oprócz możliwości podnoszenia i opuszczania ładunku o ciężarze do 800 kg, mógł ten ładunek obracać praktycznie o 360 stopni z wagonu na plac wyładunkowy. Ewenementem kowarskiego żurawia było to, że obsługiwało go 2 ludzi przy użyciu korb i przekładni zębatych. Jeden układ napędu służył do obracania urządzenia, a drugi do podnoszenia towarów. Dźwig zaopatrzony jest w hamulec taśmowy i zapadkę blokującą, które utrzymywały ładunek na stałej wysokości. Zasługuje on na szczególną ochronę, ze względu na konstrukcję i zastosowane rozwiązania techniczne.
Opracował: Antoni Witczak

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto