Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

KPN. Naukowcy odkryli w Karkonoszach nowy gatunek grzyba

Alina Gierak
Zespół badawczy z Zakładu Fitopatologii i Mikologii (Katedra Ochrony Roślin, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu) pracował w w składzie: dr Włodzimierz Kita, mgr Agata Kaczmarek oraz dr Kamila Nowosad z Katedry Genetyki, Hodowli Roślin i Nasiennictwa KPN
Karkonoski Park Narodowy. Uczeni z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu odkryli, dlaczego w Karkonoszach i Górach Izerskich żółkną i opadają igły kosodrzewiny. To przez nieznanego tej pory grzyba

KPN. Odkrycie naukowców
Nowo odkryty gatunek grzyba został nazwany na cześć Karkonoszy Lophodermium corconticum . Zdaniem badaczy z Zakładu Fitopatologii i Mikologii (Katedra Ochrony Roślin, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu) grzyb Lophoderium corcontium powoduje w Karkonoszach i Górach Izerskich żółtą plamistość igieł kosodrzewiny. Objawem choroby wywołanej przez grzyba, odkrytego przez wrocławskich naukowców, są charakterystyczne żółte plamki na igłach, które w miarę rozwoju choroby występują na całej powierzchni igły. Porażone igły opadają w lipcu, a na końcówkach pędów pozostają tylko zdrowe, tegoroczne igły w postaci charakterystycznych „pędzelków”.
KPN. Wspólne badania
Badania, których celem było poznanie chorób igieł oraz ich wpływu na kondycję zdrowotną kosodrzewiny prowadzone były przez zespół naukowców pod kierunkiem dr. Wojciecha Pusza od 1998 r. Uczeni współpracowali z dr. Ondrejem Koukolem z Uniwersytetu Karola w Pradze oraz z dr. Davidem Minterem z Wielkiej Brytanii.
Zespół badawczy z Zakładu Fitopatologii i Mikologii (Katedra Ochrony Roślin, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu) pracował w w składzie: dr Włodzimierz Kita, mgr Agata Kaczmarek oraz dr Kamila Nowosad z Katedry Genetyki, Hodowli Roślin i Nasiennictwa.
Jest bardzo prawdopodobne, że okryty grzyb występuje tylko w Karkonoszach. Wymaga to jednak dalszych badań, które muszą być prowadzone w innych masywach górskich w Polsce gdzie występuje kosodrzewina. Od dwóch lat badania i obserwacje prowadzone są również w Tatrach.

Barszcz Sosnowskiego zajmuje coraz większy obszar Polski