Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nie spodobały się wam świąteczne prezenty? Macie czas, by je zwrócić. Radzimy, jak zrobić to skutecznie

Alina Gierak
Alina Gierak
Od polityki sklepu zależy przyjmowanie zwrotu towaru
Od polityki sklepu zależy przyjmowanie zwrotu towaru FB Galeria Nowy Rynek
Nie wiecie, co zrobić z nietrafionymi prezentami spod choinki? A może zamówione nie dotarły na czas? Radzimy jak skutecznie działać. Kiedy macie prawo do reklamacji. Czy trzeba mieć paragon? Sprawdźcie na slajdach.

Zwrot towaru zakupionego online

Jeśli chcesz zwrócić nieudany prezent kupiony w sklepie online, masz na to czas do 14 dni od daty faktycznego odbioru produktu – nie wysłania czy dostarczenia do paczkomatu. Jeżeli sprzedawca, nie poinformował o tym prawie w momencie zakupu, np. w swoim regulaminie, okres wydłuża się do roku, ale – jeśli zrobił to z opóźnieniem – okres 14 dni biegnie od momentu, kiedy sprzedawca nas o prawie do odstąpienia poinformuje.

Produkty, których nie można zwrócić, to te o krótkim terminie przydatności do spożycia, wykonane na specjalne zamówienie (np. ze spersonalizowanym grawerem), dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, a otwarte (np. soczewki kontaktowe, nagrania)

- wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezez UOKiK.

Jak wylicza, nie można także odstąpić od umowy o dostarczenie czasopism (z wyjątkiem prenumeraty), usług hotelarskich, gastronomicznych, przewozu rzeczy i towarów związanych z kulturą i rozrywką, jeśli w umowie określono termin świadczenia usługi. Nie można zatem zwrócić np. biletów na koncert czy mecz.

Co zrobić, jeżeli prezent nie dojechał na czas?

Sprzedawca zapewniał, że towar dotrze przed świętami, a jeszcze na niego czekacie? Co robić?
Ważne jest, czy obietnica przedsiębiorcy była kategoryczna i faktycznie dotyczyła terminu dostarczenia, a nie nadania czy wysyłki. Jeśli tak, jak najbardziej można reklamować niedostarczenie towaru zgodnie z umową.
Na co jeszcze uważać? Zdarza się, że zapewnienie o terminie dostarczenia dotyczy konkretnej formy wysyłki, a przy innych sposobach doręczenia, sprzedawca nie deklaruje już interesującego nas terminu. Zanim będziecie działać, sprawdźcie, co wam obiecano.

Zwroty produktów kupionych stacjonarnie

Od polityki danego sklepu zależy, czy przyjmie produkt. Sprzedawca może:

  • zwrotów nie przyjmować
  • w zamian za zwrot oferować jedynie kartę podarunkową
  • zaoferować zamianę na inny towar

2 lata na reklamację

Prawo do reklamacji przysługuje konsumentowi 2 lata od chwili wydania towaru. Do jej złożenia konieczny jest dowód zakupu. Najlepiej, jeśli jest nim paragon, ale warto wiedzieć, że może być nim także potwierdzenie płatności, oświadczenie świadka zakupu lub korespondencja z przedsiębiorcą.
Reklamację możesz złożyć zawsze – dwa lata od chwili dostarczenia zakupu.
Składając reklamację w sklepie, najczęściej korzystamy z tytułu rękojmi. Od początku 2023 r. prawo do reklamacji nadal będzie przysługiwać konsumentom, ale będzie obowiązywać hierarchia roszczeń.

Od początku 2023 r. wejdą w życie nowe przepisy. Termin „rękojmia konsumencka” zastąpi „brak zgodności towaru z umową”. W przypadku produktów zakupionych do końca 2022 r. konsumenci mogą składać reklamacje na dotychczasowych zasadach

– dodaje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
W praktyce oznacza to, że nietrafione prezenty kupione w 2022 r. można reklamować na dotychczasowych zasadach – to znaczy żądać naprawy produktu, jego wymiany, obniżenia ceny, czy – jeśli wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. W przypadku produktów kupionych w nowym roku konsument będzie musiał najpierw zażądać wymiany lub naprawy wadliwego produktu. Dopiero w drugiej kolejności będzie mógł ubiegać się obniżenia ceny lub złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy z tytułu niezgodności towaru z umową i w rezultacie uzyskać zwrot pieniędzy.

Gdzie w Jeleniej Górze konsumenci mogą szukać porady

  • Miejski rzecznik konsumentów Dominika Jagielska
    Pl. Ratuszowy 58
    (parter, pokój nr 4)
    tel. 75 75 46 110
  • Powiatowy Rzecznik Konsumentów Michał Słomski
    ul. Jana Kochanowskiego 10
    58-500 Jelenia Góra
    e-mail: [email protected]
    tel. nr 75 647 31 11
  • Pomoc dla konsumentów
    tel. nr 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
    e-mail: [email protected]
od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto