Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKP chce budować kolejkę w Jeleniej Górze

RS
Projekt budowy szybkiej kolei miejskiej w Jeleniej Górze został zaakceptowany przez spółkę PKP PLK.

- Zostanie on wpisany do finansowania w obecnej lub przyszłej perspektywie finansowej Regionalnego Programu Operacyjnego – zapewnia wicemarszałek dolnośląski Jerzy Łużniak.

Projekt ma być zrealizowany przy wsparciu Unii Europejskiej. Obecna perspektywa finansowa kończy się w tym roku, kolejna pula unijnych pieniędzy będzie dzielona w latach 2014-2020. Szacuje, że na inwestycję potrzeba ok. 30 milionów złotych.
W Jeleniej Górze mają powstać dodatkowe przystanki kolejowe na linii wiodącej do Szklarskiej Poręby. W przyszłości będą one wykorzystane do uruchomienia szybkiej kolei miejskiej (SKM), która połączy przeciwległe krańce stolicy Karkonoszy i sąsiednie Piechowice. Władze Jeleniej Góry chcą, by wzdłuż torów zbudowano cztery przystanki: przy kościele garnizonowym, pod estakadą w rejonie Tesco, przy Kolegium Karkonoskim oraz w rejonie ul. Lubańskiej w Cieplicach.

Wysiadać i wsiadać będzie można na projektowanych teraz przystankach oraz na tych już istniejących: przy zakładach Jelchem, w rejonie osiedla Orle oraz na dworcach: Zachodnim, w Sobieszowie i Piechowicach.

Kolej stworzy główną oś komunikacyjną miasta, którą dziś obsługują autobusy linii nr 7 i 9. Po uruchomieniu szybkiej kolei miejskiej konieczne będą korekty na liniach komunikacji autobusowej. Ma także obowiązywać wspólny bilet.

Pomysł połączenia odległych dzielnic Jeleniej Góry komunikacją kolejową ma już długą tradycję. Zastanawiano się nad tym pod koniec XIX wieku. Wówczas jednak wielka powódź spowodowała, że tory odsunięto od centrum. Ówcześni gospodarze miasta postanowili wybudować linię tramwajową. Zniknęła ona z ulic w 1969 roku. Dziś, według władz miasta, transport szynowy znów jest potrzebny.

Projekt szybkiej kolei miejskiej od początku kadencji forsuje prezydent Marcin Zawiła. Dotąd nie wyszedł poza fazę koncepcji.
Według Łużniaka wina leży po stronie kolejowej spółki. - Przygotowaliśmy w ramach Wojewódzkiego Biura Urbanistycznego studium wykonalności. Zwróciliśmy się do PKP PLK, by wystąpili o dofinansowanie tego projektu – tłumaczy Łużniak.

Poprzedni zarząd spółki kolejowej nie potraktował go jednak poważnie. Złożył wnioski o dofinansowanie jedynie remontów przystanków: Jelenia Góra – Zachodnia i Piechowice.

Nowy zarząd PKP PLK zadeklarował chęć budowy nowych przystanków.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Najatrakcyjniejsze miejsca do pracy zdaniem Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto