Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągi w Kowarach jeszcze się nie zatrzymują, za to dworzec jest już prawie gotowy. Właśnie zakończył się remont budynku

Alina Gierak
Alina Gierak
Gdy Kowary ponownie pojawią się na kolejowej mapie Polski, budynek dworca będzie po remoncie i będzie już zagospodarowany.
Gdy Kowary ponownie pojawią się na kolejowej mapie Polski, budynek dworca będzie po remoncie i będzie już zagospodarowany. Elżbieta Zakrzewska, burmistrz Kowar
Jeszcze dwa lata temu dworzec w Kowarach był smętną pamiątką po czasach, gdy na linii Jelenia Góra -Karpacz kursowały pociągi. Zrujnowany budynek uratował samorząd. Przejął od PKP dworzec i zdobył pieniądze na jego remont. Prace właśnie się zakończyły i rozpoczęło się zagospodarowywanie budynku. Będzie tu przystanek kolejowy. Co jeszcze?

Spis treści

Remont dworca w Kowarach

Stacja została oddana do użytku 15 maja 1882 roku. Tego dnia na kowarski dworzec wjechał pierwszy pociąg pasażerski na nowej linii kolejowej Jelenia Góra — Kowary. Odcinek ten był pierwszym na Śląsku lokalnym połączeniem kolejowym wybudowanym na koszt państwa.
Decydując się na budowę nowych szlaków kolejowych liczono na ożywienie gospodarcze regionu, do którego docierały pociągi. W przypadku linii kowarskiej niebagatelnym argumentem przemawiającym za jej budową był spodziewany rozwój turystyki związany ze zwiększonym napływem gości z dużych aglomeracji miejskich oraz mniejszych miejscowości leżących przy szlakach kolejowych. Mieszkańcy Wrocławia, Drezna, czy nawet Berlina mogli teraz dotrzeć do podnóża Karkonoszy jednym środkiem transportu, oferującym wręcz komfortowe warunki podróżowania - opisuje Janusz Kućmin w "Kolei żelaznej w Sudetach".

Trzy lata później połączenie przedłużono do Karpacza, co wpłynęło na wzrost popularności miasta pod Śnieżką.

Zbudowano także linię z Kowar do Kamiennej Góry. Najciekawszym obiektem inżynieryjnym linii jest jednokomorowy tunel o imponującej długości 1025 m, wydrążony pod Przełęczą Kowarską, między stacjami Kowary Górne i Ogorzelec.

Ostatnie pociągi pasażerskie odjechały ze stacji w Kowarach w 1986 roku.

Linia kolejowa zarastała samosiejkami, a dworzec popadał w ruinę.

Ta sytuacja zmieniła się, gdy samorząd województwa dolnośląskiego przejął linię kolejową z Jeleniej Góry do Karpacza i rozpoczął jej remont.

O powrocie pociągów do Karpacza przeczytacie tutaj

"Przystanek Kowary" - co tu będzie?

W tym samym czasie Kowary zdobyły w Polskiego Ładu 4,5 mln złotych na budowę "Przystanku Kowary".

Gmina postanowiła zagospodarować dawny dworzec PKP w Kowarach i stworzyć tam miejsce, gdzie turyści i mieszkańcy będą mogli poznać historię regionu oraz uczestniczyć w różnego rodzaju warsztatach i wydarzeniach kulturalnych.

Funkcja dworca kolejowego ma być także zachowana.

Prace przy remoncie już się zakończyły. Teraz gmina przystąpi do zagospodarowywania budynku. Co tu będzie?

  • Punkt informacji turystycznej
  • Karkonoskie Centrum Produktu Lokalnego ze sklepem z lokalnymi produktami
  • Muzeum Rzemiosła Kowar
  • Biblioteka publiczna
  • Po przywróceniu ruchu kolejowego – infrastruktura dworcowa z automatami kolejowymi.

Prace przy rewitalizacji linii kolejowej z Jeleniej Góry do Karpacza mają zakończyć się w marcu 2024 roku. Od tego momentu dworzec z Kowarach rozpocznie drugie życie.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto