Legniczanie nie zdążyli się jeszcze nacieszyć z otwartego w grudniu 2012 r. bezpośredniego połączenia z Warszawą, a już słychać o przymiarkach doskrócenia trasy pociągu TLK„Wrocławianin”. W 2014 r. jego bieg miałby się kończyć we Wrocławiu.
Czy znikną korzystne połączenia PKP?
Taką czarną wizję przedstawił Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych, który przeanalizował wstępny projekt rozkładu przyszłorocznych połączeń.
– Pociągi na tej trasie nie jeździły trzy lata – mówi studentka Olga Marczak, która dzięki „Wrocławianinowi” z Legnicy wygodnie dojeżdża na uczelnię w stolicy.
– Zamiast likwidować, trzeba dać ludziom czas, by się przyzwyczaili do nowego połączenia.
Specjalnie do czasu odjazdu z Legnicy „Wrocławianina” dostosowano połączenia z Węglińca iBolesławca, by także podróżni z zachodniej części Dolnego Śląska mogli dogodnie podróżować do stolicy. I dlatego tak niezrozumiały wydaje się zamiar skrócenia trasy pociągu.
–
Jestem w trakcie rozmów z Ministerstwem Transportu i mam nadzieję, że uda się zachować to połączenie,
które PKP chcą zamknąć. Choć tak na dobre jeszcze go nie otworzyły – mówi legnicki poseł Platformy Obywatelskiej Robert Kropiwnicki.
Decyzje w sprawie połączeń PKP na 2014 rok nie zapadły
– To niejedyne utrudnienia, jakie czekają Dolnoślązaków, gdyby zrealizowano plany przewoźników – ostrzega Grzegorz Oleś z KODLK. Zniknąć ma m.in. pociąg InterRegio „Łużyce” z Węglińca do Krakowa oraz pociąg „Galicja” z Jeleniej Góry do Krakowa.
– Żadne decyzje jeszcze nie zapadły – uspokaja Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKPIntercity S.A. Rozkład jazdy na 2014 rok jest ciągle tworzony.
Czekamy na Wasze propozycje
To szansa dla Dolnoślązaków, by powalczyć z przewoźnikami o pozostawienie dogodnych połączeń lub uruchomienie nowych. Z naszych rozmów z Czytelnikami już teraz pojawiło się kilka konkretnych propozycji.
Co należy zmienić w połączeniach PKP?
1/ Nie jest wykorzystany potencjał najszybszych polskich pociągów Impuls Kolei Dolnośląskich, które kursują na trasie Węgliniec-Bolesławiec-Legnica-Wrocław. Np. na odcinku Legnica-Wrocław zatrzymują się na 11 przystankach i czas przejazdu jest tylko o kilka minut krótszy od 30-letnich pociągów EZT. Należy wprowadzić kursy ze zróżnicowaną liczbą przystanków (np. 11 i 2). To by skróciło podróż zdecydowanie.
2/ Wprowadzić nocne połączenie Legnica-Wrocław. np. ok. godz. 23. Obecnie ostatni pociąg odjeżdża o godz. 21.38.
3/ Przywrócić pociąg na trasie Legnica-Głogów przez Lubin i Rudną Gwizdanów. To ułatwi życie mieszkańcom LGOM.
4/ Przywrócić pociągi na trasie Jelenia Góra-Lwówek Śląski jak i na linii Lubań-Węgliniec.
5/ Wprowadzić połączenia Intercity Warszawa-Wrocław ok. godz. 19-20, by pasażerowie powracający z delegacji, narad, konferencji, nie musieli czekać na pociąg do północy. Bo teraz ostatni EIC („Górnik”) wyjeżdża ze stolicy do Wrocławia o g. 17.35.
Piszcie do nas, jakie inne korekty trzeba wprowadzić w rozkładzie jazdy pociągów na 2014 r., by Dolnoślązakom podróżowało się wygodniej. Czekamy (do 20.08.20013) pod adresem: [email protected]. Wasze uwagi przekażemy przewoźnikom. Sprawdzimy też, czy zostały uwzględnione.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?