Spis treści
Podczas remontu pociągi nie pojadą przez tunel w Trzcińsku
PKP PLK, planując w ubiegłym roku remont tunelu kolejowego na trasie Wrocław-Jelenia Góra, zakładało, że ruch pociągów nie zostanie zamknięty. Miała to zapewnić nowoczesna technologi robót, nazwana „tunel w tunelu” i zastosowanie maszyny typu TEM, używanej do drążenia tuneli w Alpach. Przejezdności linii domagali się także samorządowcy z regionu jeleniogórskiego, którzy obawiali się, że trudności w podróży, zniechęcą turystów do odwiedzin Karkonoszy.
Niestety, nie udało się tak zorganizować prac. Ruch pociągu w tunelu zostanie jednak wstrzymany. PKP PLK wprowadzi na trasie do i z Janowic Wielkich komunikację zastępczą. Taka organizacja ruchu jest już ujęta w rozkładzie jazdy od 12 marca 2023 roku. Podróż wydłuży się o pół godziny.
Jak długo pociągi nie będą jeździć przez tunel w Trzcińsku?
Jednym z głównych założeń organizacyjnych — przy realizacji szerokiego zakresu prac wewnątrz tunelu — jest zachowanie przejezdność linii. Przewidziano wykorzystanie trakcji elektrycznej lub spalinowej. Do niezbędnego minimum - 42 dni, ograniczone będzie zamknięcie ruchu — wyjaśniał Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Jeśli prace będą przebiegać zgodnie z planem, to w wakacje nie powinno już być na tej trasie komunikacji zastępczej.
Roboty obejmą odnowienie blisko 300 m tunelu. Wewnątrz obiektu rozebrana zostanie kamienna obudowa, którą zastąpi mocniejsza i bardziej wytrzymała żelbetowa konstrukcja. Renowacja obejmie ściany oporowe i odwodnienie. Wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna.
Do prac w tunelu zostanie maszyna typu TEM w technologii robót „tunel w tunelu”. Maszyna umożliwia skucie materiału skalnego i poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów oraz nałożenie betonu na ściany. Obudowa maszyny tworzy wolną przestrzeń do bezpiecznego przejazdu pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru.
Po remoncie tunelu w Trzcińsku szybciej dotrzemy w Karkonosze
Najważniejsze dla podróżnych jest, że po zakończeniu remontu tunelu w Trzcińsku, możliwe będą, nierealizowane obecnie, równoczesne przejazdy składów po obu torach. Obecnie komora tunelu jest zbyt wolna, by pociągi mogły się mijać.
Po zakończeniu prac, pociągi będą jeździć pod górą Tunelową z prędkością 120 km/h. Obecnie składy zwalniają tutaj do 20 km/godz.
Ta inwestycja pozwoli na coraz lepsze wykorzystanie kolei dla codziennych i okazjonalnych podróży oraz przewozu towarów, m.in. ładunku z dolnośląskich kopalni kamienia – zapewniał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Na roboty, które zapewnią dogodniejsze połączenia na ważnej dolnośląskiej trasie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły blisko 85 mln zł (netto). Zadanie „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” zrealizuje konsorcjum PORR S.A. i PORR GmbH & Co. KGaA.
Zakończenie prac przewidziane jest w 2024 roku.
Zmiana organizacji ruchu przy dworcu PKP w Jeleniej Górze
Duża liczba autobusów komunikacji zastępczej, które będą dojeżdżać z Jeleniej Góry do Janowic Wielkich, spowoduje zmiany w organizacji ruchu w okolicach jeleniogórskiego dworca PKP.
Od 11 marca 2023 roku wprowadzona zostanie zmiana organizacji ruchu na ulicy 1 Maja w rejonie dworca PKP, polegająca na wyznaczeniu dwóch odcinków postojowych do obsługi ruchu zastępczego Kolei Dolnośląskich. Na odcinku zatoki parkingowej od Hotelu Feniks, ustawiony zostanie znak B-36 (zakaz zatrzymywania) z tabliczką T-24 (usuwanie pojazdów) z wyłączeniem autobusów komunikacji zastępczej. Natomiast po stronie przeciwnej, cała zatoka będzie przystankiem autobusowym przeznaczonym dla komunikacji miejskiej i zastępczej – przekazuje jeleniogórska straż miejska.
Historyczny tunel w Trzcińsku. Jedyny taki na Śląsku
Tunel kolejowy między Trzcińskiem a Wojanowem powstał w II połowie XIX w. Liczący 305 metrów obiekt znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej (440 m n.p.m.) na terenie Wzgórz Dziwiszowskich kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry. Obiekt jest ważny w przewozach pasażerskich. Zapewnia także obsługę sudeckich kopalni odkrywkowych.
Budowę tunelu rozpoczęto w 1865 roku. Zakończono ją w 1867 r. Na otwarcie tunelu odbyła się huczna uroczystość z orkiestrą, a skalnym korytarzem tłumnie przeszedł pochód z pochodniami. Były to przełomowe lata dla Trzcińska. Po uruchomieniu linii kolejowej i wybudowaniu małej skromnej stacji z przystankami, powstał świetny punkt wypadowy dla turystów w pobliskie Góry Sokole. I tak jest do dzisiaj.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?