Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej z Polski do Czech?

Rafał Święcki
Czesi chcą połączyć linią szybkiej kolei Pragę z Wrocławiem. Jeden z wariantów trasy wiedzie przez Jelenią Górę
Czesi chcą połączyć linią szybkiej kolei Pragę z Wrocławiem. Jeden z wariantów trasy wiedzie przez Jelenią Górę Ilustracja: Przemysław Kalbrun, Liwia Klich
W Karkonoszach mogą pojawić się pociągi mknące z prędkością ponad 200 km/h

Czesi chcą zbudować linię szybkiej kolei, która połączy Pragę z czesko-polską granicą. W przygotowanej, na zlecenie czeskiego ministerstwa transportu koncepcji budowy, superszybkie pociągi mają przejeżdżać przez graniczne stacje na Dolnym Śląsku i łączyć się z planowaną w Polsce siecią linii kolei dużych prędkości. Nasz tzw. Y (nazwany tak od kształtu linii) do 2020 roku ma połączyć Wrocław z Poznaniem oraz z Łodzią i Warszawą.

Z Pragi, pędząc pociągiem ponad 200 km/h, będzie można dojechać do Wrocławia. Według specjalistów podróż ta, w zależności od przebiegu linii, mogłaby trwać od 2 godzin i 10 minut do 3 godzin i 35 minut.

W czeskim projekcie zaproponowano trzy warianty przebiegu linii. W pierwszym trasę z Wrocławia wytyczono przez Kamienną Górę - Lubawkę - Trutnov i Hradec Kralove. W kolejnym wariancie trasa biegnie przez Jelenią Górę - Liberec i Mlada Boleslav. W ostatniej wersji linię poprowadzono do Liberca przez Legnicę, Bolesławiec, Zgorzelec i Zawidów.

Na razie nie wybrano żadnej z koncepcji. Wiele będzie zależało od rozmów z naszą stroną. - W październiku dojdzie do spotkania polsko-czeskiej grupy roboczej, na którym będziemy rozmawiali na ten temat - zapowiada Zbigniew Ciemny, dyrektor Centrum Kolei Dużych Prędkości w spółce Polskie Linie Kolejowe.
Także u nas nie podjęto wiążących decyzji co do przebiegu tras linii "Y".

W połowie października wykonawca studium wykonalności tego przedsięwzięcia ma zaprezentować trzy warianty.

- Choć realizacja planów jest odległa, jak najbardziej są realne. Dobrze, że Czesi też zaczęli planować rozwój kolei dużych prędkości, bo musimy połączyć nasze linie z trasami europejskimi - mówi Jerzy Dul, dyrektor wrocławskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PLK.

Każde z miast znajdujących się na trasie kolei dużych prędkości chciałoby mieć taką linię u siebie. Jerzy Łużniak, wicemarszałek województwa dolnośląskiego, przyznaje, że już zaczął lobbować za wyborem wariantu wiodącego przez Jelenią Górę, z której pochodzi.

W czeskim opracowaniu ma on spore szanse na realizację, bo nie trzeba byłoby budować zbyt wielu tuneli (w sumie około 3 km) oraz można by wykorzystać w dużym stopniu istniejącą już infrastrukturę kolejową.

Po stronie zagrożeń odnotowano możliwość złego wpływu na krajobraz.

Weź udział w akcji Chcemy Taniego Paliwa - podpisz petycję do rządu

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto