Spis treści
Kolej krzesełkowa na Szrenicę - historia
Dwusekcyjna kolej linowa na Szrenicę zaczęła kursować w 1962 roku. Była to druga kolejka górska w polskich Karkonoszach. Trzy lata wcześniej zbudowano kolej linową na Kopę w Karpaczu.
Kolej krzesełkowa na Szrenicę („Szrenica I” i „Szrenica II”) przebiegała przez teren Karkonoskiego Parku Narodowego. Stanowiła najłatwiejszy sposób dotarcia ze Szklarskiej Poręby na Śląski Grzbiet. Operatorem kolei były Sudety Lift Sp. z o.o. To się nie zmieniło do dzisiaj.
Od stacji pośredniej kolej biegła przez las, następnie w paśmie piętra kosodrzewiny. Stacja górna pierwotnie zlokalizowana była pod schroniskiem na Szrenicy. Był to charakterystyczny budynek w kształcie łuku, identyczny jak stacja dolna.
Potem stacja górna jest zlokalizowana została przy Szrenickiej Skale, 300 m od Szrenicy, przy czarnym szlaku turystycznym do schroniska oraz zielonym szlaku turystycznym ze schroniska PTTK na Hali Szrenickiej do formacji skalnej Trzy Świnki.
Dane techniczne:
Kolej krzesełkowa „Szrenica II”
Długość trasy: 1341 m
Poziom stacji pośredniej [m n.p.m.] 880,5
Poziom stacji górnej [m n.p.m.] 1309,6
Różnica poziomów: 429,1 m
Podpory trasowe 14
Typ krzesełek 2-osobowe
Zdolność przewozowa [osób na godzinę] 1437
(wg Wikipedia)
Początkowo kolej miała krzesełka jednoosobowe. Po przebudowie na kolej z 2-osobowymi kanapami, została oddana do użytku 21 grudnia 1993.
Właściciel stacji Ski Arena Szrenica wkrótce zamierza przystąpić do wymiany urządzeń pierwszej sekcji. Pojawi się tu czteroosobowa kanapa.
Czytajcie o tym więcej TUTAJ
Z dolnej stacji Ski Arena Szrenica ma również swój początek, funkcjonująca w okresie zimowym, 6-osobowa kanapa „Karkonosz Express” wjeżdżająca na Świąteczny Kamień. Jej długość to 2393 m. Pokonuje różnicę wzniesień 508,1 m, przewożąc 1985 osób na godzinę.
Czytaj także
Schronisko na Szrenicy
Schronisko na Szrenicy powstało w latach 20. XX w. Jego pierwszym właścicielem był Franz Endler, wcześniej gospodarz pobliskiego schroniska „Endlerbaude” w Czechosłowacji. Dziś ten obiekt nazywa się „Vosecká bouda”.
Gdy czechosłowackie władze po I wojnie światowej rozpoczęły politykę szykan wobec Niemców zamieszkujących ten kraj, Franz Endler przeniósł się na drugą stronę granicy. W przeprowadzce pomogli mu jego ziomkowie. Specjalnie założone stowarzyszenie zebrało fundusze na budowę nowego schroniska. Uroczyście otwarto je 19 grudnia 1922 roku. Do 1945 roku obiekt nosił nazwę „Reifträgerbaude”.
Czytaj także
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?