Projekt realizowany był w ramach programu „Patriotyzm Jutra” i dofinansowany ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie.
Skazani wykonali prace plastyczne i literackie
Edukacja historyczna skierowana była przede wszystkim do osadzonych, ale także funkcjonariuszy SW, regionalistów i historyków. W ramach przedsięwzięcia zorganizowano trzykrotnie warsztaty historyczno-praktyczne, podczas których osadzeni wykonali prace plastyczne i literackie. Dotyczyły one historii i kultury miejscowości z których pochodzą. Prace wzięły udział w konkursie i zostały ocenione i nagrodzone, a następnie powstała z nich wystawa.
Wystawa została wyeksponowana w Zakładzie Karnym w Łupkowie i udostępniana dla innych osadzonych.
– Ponadto w ramach projektu zorganizowano dwa spotkania, podczas których przedstawiono historię wybranych miejscowości z Podkarpacia – Sanoka i Krosna, z których pochodziła część osadzonych biorących udział w projekcie – relacjonuje dr Joanna Potaczek z Centrum Dialogu Między Religiami i Narodami. – Historie tych miejscowości osadzeni poznali w kontekście wydarzeń historycznych, ciekawych historycznie miejsc i ludzi na przestrzeni wieków.
Przykłady te posłużyły osadzonym do napisania o historii ich „Małych Ojczyzn” oraz wykonania prac plastycznych i literackich adekwatnych do tematyki.
Wpajanie pozytywnych bodźców
Podczas spotkań autorskie prelekcje dla osadzonych wygłosili historycy i regionaliści: Szymon Jakubowski, redaktor naczelny „Podkarpackiej Historii”, Artur Górecki z Centrum Dialogu Między Religiami i Narodami, przewodnik Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, Joanna Albigowska z Zespołu Szkół nr 1 w Sanoku, dr Joanna Potaczek z Centrum Dialogu Między Religiami i Narodami, ZS nr 1 w Sanoku oraz przewodnik MBL.
W ramach projektu goszczono m.in. Zofię Woźną z Zasławia, której ojciec był pilotem w Krośnie i dr. Stanisława Janusia z Rzeszowa. W przedsięwzięciu uczestniczył zastępca dyrektora Zakładu Karnego w Łupkowie płk Marek Kocaj, funkcjonariusze SW, przedstawiciele miejscowego samorządu oraz osoby od lat współtworzące edukację historyczną, Agata i Włodzimierz Kozieradzcy z Nowosielec, oraz Krystyna i Roman Wojtuń z Turzego Pola.
– Głównym celem przedsięwzięcia była edukacja historyczna, patriotyczna, obywatelska i kulturowa osadzonych. W rezultacie osadzeni po wyjściu na wolność będą mogli dalej zgłębiać lokalną wiedzę historyczną, interesować się nią, poznawać nowe jej aspekty – dodaje dr Potaczek. – Musimy przyznać że istnieje znaczna potrzeba dotarcia do osób wykluczonych społecznie przez pryzmat historyczny i zainspirowania ich do samodzielnego poszukiwaniu kontekstów historii. Jest to bardzo ważne dla ich edukacji, przystosowania społecznego, wyrabiania postaw obywatelskich, patriotyzmu, wpajania pozytywnych bodźców niesionych przez historię, bohaterów narodowych i lokalnych patriotów.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?