Spis treści
Zmiany w podstawie programowej
Prekonsultacje poprzedzają konsultacje społeczne i uzgodnienia, które mają być przeprowadzone w kwietniu. W rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego, nazywanym zwyczajowo podstawą programową, opisane jest to, co uczeń powinien umieć z danego przedmiotu po danym etapie edukacyjnym (każdy przedmiot opisany jest osobno). Programy nauczania i podręczniki muszą być zgodne z podstawą, a nauczyciel ma obowiązek realizacji wszystkich treści w niej zawartych.
– Celem zmian podstawy programowej jest ograniczenie obowiązkowego zakresu treści nauczania, co – przy pozostawieniu aktualnego wymiaru godzin nauczania – umożliwi nauczycielom i uczniom spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację treści, czego skutkiem będzie bardziej efektywne kształcenie – informuje Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Które podstawy programowe się zmienią?
W ramach prekonsultacji opublikowano w poniedziałek na stronie internetowej MEN dokumenty zawierają wszystkie wymagania określone w podstawie wraz z propozycjami zmian.
Zmiany obejmują następujące przedmioty:
- w szkole podstawowej w klasach IV–VIII – język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka;
- w liceum ogólnokształcącym i technikum – język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, historia i teraźniejszość, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka, filozofia, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki, historia sztuki;
- w branżowej szkole I stopnia – język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka;
- w branżowej szkole II stopnia – język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, matematyka, informatyka.
– Prekonsultacje potrwają do 19 lutego 2024 r. Zachęcamy ekspertów, nauczycieli, rodziców, uczniów do przesyłania własnych opinii, spostrzeżeń oraz sugestii do propozycji ograniczenia wymagań w podstawie programowej. Opinie można przesłać za pomocą specjalnego formularza kontaktowego – czytamy w komunikacie MEN.
Eksperci o zmianach w podstawie programowej
Ministerstwo organizuje też – od 19 do 21 lutego br. – spotkania online dotyczące projektowanych zmian. Zaprasza do wzięcia w nich udziału przedstawicieli organizacji zrzeszających nauczycieli, dyrektorów szkół oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych zajmujących się oświatą. Podczas spotkań prezentację założeń zmian w poszczególnych przedmiotach przedstawią eksperci, którzy na zlecenie MEN przygotowali propozycję zmian w aktualnej podstawie.
Ponieważ w spotkaniu może wziąć udział maksymalnie 120 osób, o uczestnictwie zdecyduje kolejność zgłoszeń. Rejestracja na spotkania odbywa się tylko za pośrednictwem formularza opublikowanego na tronie internetowej MEN. Potrwa do 16 lutego.
Harmonogram spotkań to:
- 19 lutego - język polski, historia, wiedza o społeczeństwie;
- 20 lutego - matematyka i fizyka;
- 21 lutego - biologia, chemia i geografia.
Zmiany w podstawie programowej od roku szkolnego 2024/2025
Resort edukacji wyjaśnił, że ze względu na planowaną w przyszłości kompleksową reformę programową proponowane obecnie zmiany polegają wyłącznie na ograniczeniu zakresu wymagań określonych w podstawie programowej tak, aby od 1 września 2024 r. mogły objąć wszystkich uczniów począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, aż do szkół ponadpodstawowych wszystkich typów (LO, technikum, BS I i BS II) oraz nie skutkowały koniecznością wymiany podręczników szkolnych.
MEN poinformowało, że po analizie nadesłanych uwag przygotowane zostaną projekty rozporządzeń w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.
– Przewidujemy, że w kwietniu projekty trafią do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych, a w czerwcu zostaną podpisane przez Ministra Edukacji – czytamy.
Ministerstwo podało też, że nowa, zawężona podstawa programowa będzie obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. W tym czasie eksperci będą pracować nad kompleksową reformą programową. Całościowa, nowa podstawa programowa ma wejść w życie 2 lata później – od 1 września 2026/2027 w szkole podstawowej, od roku szkolnego 2028/2029 do szkół ponadpodstawowych.
Źródło:
Upalne dni bez stresu. Praktyczne sposoby na zdrowe lato
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?