Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Festiwal Muzyki Wiedeńskiej. 1 i 2 maja wybierzcie się do Zdrojowego Teatru Animacji

Alina Gierak
Festiwal Muzyki Wiedeńskiej. Dwa dni z walcami Straussów, ariami z operetek i innymi popularnymi utworami. Festiwal potrwa od 1 i 2 maja. Warto się wybrać do Zdrojowego Teatru Animacji w Jeleniej Górze na Festiwal Muzyki Wiedeńskiej przygotowany przez Filharmonię Dolnośląską. Zobaczcie co będą grali.

XXV FESTIWAL MUZYKI WIEDEŃSKIEJ, W KRAINIE OPERETKI
1 maja, godz. 19 Zdrojowy Teatr Animacji
Bilety po 30 zł
Koncert kameralny w wykonaniu: Hanna Sosnowska - sopran, Marcin Czopka - tenor, Jacek Marcinów - skrzypce, Łukasz Wilczura - obój, Adam Kędzierski - fagot, Barbara Sas - fortepian, Dominika Łukasiewicz - klarnet, prowadzenie.
W programie: Jacques Offenbach - Pericola - aria ze śmiechem, Jacques Offenbach - Kankan z operetki Orfeusz w piekle, Paul Abraham - Duet Ich hab’ ein Diwanpuppchen, Johann Strauss - Aria Adeli z operetki Zemsta nietoperza, Karl Zeller - 20 lat miał mój dziad z operetki Ptasznik z Tyrolu, Robert Stolz - O mia bella Napoli, Imre Kalmann - Ognisty czardasz z operetki Hrabina Maritza, Imre Kalmann - Aria Boniego Basta z operetki Księżniczka Czardasza, Imre Kalmann - Duet Skarbie mój z operetki Księżniczka Czardasza, Imre Kalmann - Duet Co się dzieje oszaleję z operetki Księżniczka Czardasza, Johann Strauss - Odgłosy wiosny.
Aby rozpocząć podróż z operetką należy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak to się stało, że operetka powstała. A stała się ona odpowiedzią na zmieniający się repertuar operowy, kiedy to nawet opera buffa skłaniała się ku operze dramatycznej. Nazwa operetka wcześniej oznaczała po prostu operę o mniejszych rozmiarach, a sama forma zdaje się wywodzić z wiedeńskiego singspielu, poniekąd berlińskiej komedii przedmieść a przede wszystkim z opera-comique Daniela Aubera. Kto więc odświeżył tę XVII formę i nadał jej nowy blask? Był to francuski kompozytor, z pochodzenia Niemiec, wiolonczelista, który uczył się i dorastał w Paryżu, a nazywał się Jacques Offenbach. Jego najsłynniejsze operetki to Życie paryskie, Perichola czy Piękna Helena. A najsłynniejszą arią spośród operetek jest Aria ze śmiechem z Pericholi. Dlaczego więc operetka kojarzy się z Wiedniem? Otóż mimo, iż wszystko zaczęło się w Paryżu to miało swoje piękne kontinuum właśnie w stolicy Austrii, dziś często opiewanej nazwą stolicy muzyki klasycznej. W Wiedniu operetki tworzyła słynna rodzina Straussów, dlatego nie zabraknie kompozycji straussowskich, nie tylko słynnej Adeli, ale również porywczej polki czy niezmiennie zachwycającego walca. W koncercie pojawi się twórczość kompozytora węgierskiego tworzącego w Wiedniu Imre Kalmana. Będą to arie z najsłynniejszej w owym czasie i najczęściej wystawianej jego operetki Księżniczki Czardasza.Dzięki szerokiemu repertuarowi można będzie prześledzić dzieje operetki wiedeńskiej od jej początków w twórczości Offenbacha i Straussa, poprzez erę Kalmana, a kończąc na ostatnich wielkich twórcach operetkowych takich jak Karl Zeller czy słynny Robert Stolz. Efektowne i najbardziej znane w tym temacie arie zaśpiewają Hanna Sosnowska i Marcin Czopka, a towarzyszyć im będzie zespół kameralny.

XXV FESTIWAL MUZYKI WIEDEŃSKIEJ, WIEDEŃSKIE TRIO
2 maja, Zdrojowy Teatr Animacji, godz. 19,
Bilety po 20 zł
Koncert kameralny w wykonaniu Trio ALBA z Austrii w składzie: Livia Sellin - skrzypce, Phillipp Comploi - wiolonczela, Chengcheng Zhao - fortepian, Marek Nowak - prowadzenie; w programie: Joseph Haydn - Trio C-Dur Hob. XV/27, Josef Suk - Elegia Des-Dur op. 23, Johanna Doderer - Trio fortepianowe nr 2 dedykowane w 2009 roku Josephowi Haydnowi, Robert Schumann - Trio fortepianowe nr 1 op. 63.
Młodzieńcza świeżość, pasja i zabawa na scenie. Jakość, która opiera się na głębokiej znajomości kameralnych struktur dźwiękowych. W ten sposób można opisać trójkę muzyków, którzy występują od 2008 roku jako TRIO ALBA. Członkowie zespołu poznali się na Uniwersytecie w Grazu, tam też zaczęli wspólnie tworzyć muzykę: niemiecka skrzypaczka Livia Sellin, austro-włoski wiolonczelista Philip Comploi i chińsko-austriacka pianistka Chengcheng Zhao. Wraz z powstaniem zespołu rozpoczęły się wspólne studia magisterskie u prof. Chia Chou. Zaledwie rok później wykonywali już pierwsze koncerty. Zespół otrzymał liczne zaproszenia na festiwale i koncerty muzyki kameralnej we Włoszech, w Austrii, Niemczech i Ameryce Południowej. W ramach dwutygodniowego tournée w Argentynie trio zadebiutowało m.in. przed dwoma tysiącami słuchaczy w Teatro Gran Rex w Buenos Aires. Koncerty budziły zachwyt, a popularność zespołu rosła. Doprowadziło to do występu z serią koncertów w Grazu i Musikverein w wiedeńskim Konzerthaus. Wkrótce potem wydali pierwszą płytę. W 2014 roku trio zostało zaproszone na festiwale muzyki kameralnej do Nowego Jorku i Kanady, gdzie miała miejsce premiera III Tria fortepianowego Kelly Marie Murphy. W tym samym roku pojawiła się druga płyta z kompozycją Josepha Marksa i Balladą na kwartet fortepianowy z udziałem Xiao Wen Zheng, pierwszego altowiolisty Orkiestry Radia Bawarskiego.
Drugiego maja 2016 roku Trio Alba wystąpi w Zdrojowym Teatrze Animacji w repertuarze, w którym każdy słuchacz znajdzie coś dla siebie. Poczynając od słynnego klasyka wiedeńskiego Josepha Haydna, którego twórczość w zakresie muzyki kameralnej stała się punktem wyjścia dla pozostałych kompozytorów epoki klasycyzmu. Trio C-dur Hob. XV/27 ujmuje lekkością stylu klasycznego i przejrzystością formy, przenosząc słuchacza w czasy dawnego Wiednia. Po klasycznej – muzycznej konwersacji czas na romantyczne uczucia w Trio fortepianowym d-moll nr 1 op. 63 Roberta Schumannna. Kompozytor ten został uznany za jednego z najbardziej wpływowych twórców tamtych czasów, a muzyka kameralna to dziedzina, w której Schumann niezmiennie zachwyca emocjonalną porywczością. Kontynuacją emocjonalnego dialogu pomiędzy skrzypcami i wiolonczelą jest Elegia Des-dur op. 23 czeskiego kompozytora przełomu XIX i XX wieku. Joseph Suk jako uczeń Antonína Dvořáka nie kontynuował jednak stylu swojego nauczyciela, zrezygnował w Elegii z motywów narodowych, tworząc misterną konstrukcję wydobywającą nostalgiczność dźwięku skrzypiec i kojące, głębokie brzmienie wiolonczeli przy delikatnej i nienarzucającej się roli fortepianu. Całość repertuaru zamyka poniekąd Trio fortepianowe nr 2 Johanny Doderer współczesnej, austriackiej kompozytorki, która w 2009 roku dedykowała swoje trio Josephowi Haydnowi.

................................................

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto