MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Remont hali peronowej dworca PKP w Bytomiu - konstrukcja zostanie odsłonięta jeszcze w sierpniu. To część większej inwestycji

OPRAC.:
Paweł Kurczonek
Paweł Kurczonek
Hala peronowa dworca PKP w Bytomiu powstała w 1929 roku - obecnie jest remontowana.
Hala peronowa dworca PKP w Bytomiu powstała w 1929 roku - obecnie jest remontowana. Arkadiusz Janocha / Urząd Miejski w Bytomiu
Trwa remont hali peronowej dworca kolejowego w Bytomiu. W toku są prace związane z demontażem poszycia dachu obiektu i piaskowaniem stalowej konstrukcji hali. - Po oczyszczeniu konstrukcji i jej wzmocnieniu, rozpoczną się prace związane z montażem nowego dachu z blachy cynkowo-tytanowej – informuje Urząd Miejski. Trwający remont to część większej inwestycji.

Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ!

Trwa remont hali peronowej dworca kolejowego w Bytomiu

Hala peronowa w Bytomiu pamięta czasy Republiki Weimarskiej, powstała w 1929 roku. Obecnie jest gruntownie odnawiana.

- Wykonawca najpierw zdemontował część starego poszycia dachu hali (stan prac wynosi 55 proc.), a następnie przystąpił do piaskowania i wzmacniania konstrukcji hali peronowej. Oczyszczenie stalowej hali peronowej wykonano już w 80 proc., a do końca sierpnia wykonawca planuje zdemontować całe poszycie dachu hali peronowej o łącznej powierzchni 5,6 tys. mkw. – informuje miasto.

Na dalszym etapie prac wykonawca rozpocznie montaż nowego dachu hali. Wykonany będzie z blachy cynkowo-tytanowej z przeszkleniami na świetliku i ścianach szczytowych hali. Ponadto na ścianie szczytowej pojawi się nowy napis „BYTOM” – będzie wzorowany na dawnym, ale zostanie wykonany w nowoczesnej technologii LED.

Magistrala Węglowa w Bytomiu jest przebudowywana w kilku etapach

Jak przypominają władze Bytomia, trwająca modernizacja hali peronowej jest jednym z kilku etapów przebudowy odcinka Magistrali Węglowej w Bytomiu.

- Przy ul. Składowej powstaje Lokalne Centrum Sterowania „Bytom”, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa. W nowo wybudowanym budynku wykonano już ściany działowe oraz rozpoczęto prace z instalacjami podtynkowymi oraz roboty zewnętrzne związane z przyłączami – informuje Urząd Miejski.

Równolegle trwają prace przy budowie trzech nowych peronów wyspowych dwukrawędziowych. Dostęp do nich będzie możliwy zarówno od strony tunelu dworcowego, jak również zachodniego – jego otwarcie planowane jest na przełomie sierpnia i września.

- Na perony z obydwu tuneli będą mogły dostać się także osoby z niepełnosprawnościami, a to dzięki wyposażeniu wejść na perony w windy – zapewnia miasto.

Kolejnym etapem prac w Bytomiu będzie remont nastawni kolejowej „Bt” wpisanej do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków. W lipcu spółka PKP PLK podpisała umowę z firmą Ambient Studio Projektowe Piotr Gara z Gliwic na wykonanie projektu remontu obiektu. Wykonawca będzie miał na to czas do 28 grudnia 2023 roku.

Hala peronowa dworca PKP w Bytomiu powstała w 1929 roku - obecnie jest remontowana.

Remont hali peronowej dworca PKP w Bytomiu - konstrukcja zos...

- Wykonawca będzie musiał dokonać inwentaryzacji obiektu na potrzebę opracowania dokumentacji projektowej oraz opracować kosztorys inwestorski wykonania prac budowlanych, w zakresie: oczyszczenia, piaskowania, zabezpieczenia antykorozyjnego, malowania elementów konstrukcji stalowej wraz z weryfikacją połączeń nitowanych – informuje miasto.

Ponadto, w ramach umowy wykonany również zostanie projekt remontu pokrycia dachowego wraz z wymianą rynien, odtworzenia tynków zewnętrznych elewacji i odświeżenia elewacji budynku zgodnie z wymaganiami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Nowe wiadukty i przystanek kolejowy w Bytomiu

Jak przypomina miasto, zaawansowane prace trwają również na wiaduktach nad ulicami Dąbrowa Miejska i Strzelców Bytomskich.

- Tam w rejonie Centrum Handlowego M1 powstanie nowy przystanek kolejowy Bytom-Stroszek, dzięki któremu pasażerowie podróżujący tramwajem lub autobusem z okolicznych osiedli będą mogli przesiąść się na pociąg – zapewnia UM Bytom.

Aktualnie w rejonie wiaduktu, przy którym powstanie nowy przystanek kolejowy, prowadzone są prace ziemne. Po ich zakończeniu wykonawca rozpocznie budowę korpusu peronu.

- Modernizacja Magistrali Węglowej, czyli linii nr 131 w Bytomiu to najważniejsza inwestycja kolejowa w naszym mieście. Jej przebudowa to szansa na szybszą i wygodniejszą kolej metropolitalną, ale przede wszystkim dogodne połączenie z największymi miastami metropolii – komentuje Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

Szeroko zakrojone prace na odcinku od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. Na odcinku linii nr 131 w Bytomiu zmodernizowane zostaną stacje w Bytomiu i Bytomiu-Karbiu, a stacja Bytom-Północny będzie przesunięta o około 500 metrów w kierunku ul. Strzelców Bytomskich.

- Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne. W ramach inwestycji zostanie wymienione 76 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów – wylicza UM Bytom.

Zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” realizowane jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Wartość prac wyceniono na 1,2 mld zł netto, a inwestycja została dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na przyszły rok.

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jarosław Kaczyński nie stawił się przed komisją śledczą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto