Zderzak Lucjana Łągiewki miał silną konkurencję. Każdy z 82 krajów należących do Międzynarodowej Federacji Organizacji Wynalazczych mógł zgłosić 3 projekty technologiczne, które przyniosły największe korzyści dla rozwoju ludzkości. Do zaprezentowania swoich wynalazków zaproszono 42 kraje. Polska myśl techniczna pokonała konkurencję między innymi z Niemiec, Anglii, Japonii, USA i Szwecji.
Dolnośląskiego wynalazcę i jego pomysł doceniono rok wcześniej w Kuwejcie, podczas międzynarodowej wystawy wynalazków. Zdobył on tam dwa złote i jeden srebrny medal za najlepszy wynalazek.
Lucjan Łągiewka w rodzinnych Kowarach znany jest jako niestrudzony amator przedziwnych doświadczeń związanych z mechaniką. Po raz pierwszy publicznie zaprezentował swój nowatorski zderzak przed trzynastu laty na tamtejszym stadionie. Ponad 1000 osób zgromadzonych na pokazie przecierało oczy ze zdumienia, kiedy pędzący 50 km/h maluch uderzał w ścianę. Kierowca jechał bez pasów i tylko lekko nim szarpnęło.
- Całą energię uderzenia przejął specjalny pochłaniacz zamontowany w aucie. Wykorzystuje on prawa fizyki, choć dla wielu jest to nieprawdopodobne - mówi Lucjan Łągiewka.
Zderzak znosił zasadę bezwładności powszechnie odczuwaną w każdym zderzeniu samochodu z przeszkodą. Wymyślili to nie naukowcy z renomowanych uczelni, lecz samouk o olbrzymiej wiedzy z zakresu mechaniki, zdobytej jednak poza jakąkolwiek uczelnią. Pan Lucjan formalnie ma bowiem ogólnokształcące wykształcenie średnie.
Ze swoim wynalazkiem przez wiele lat nie mógł się przebić do koncernów samochodowych i namówić je do wdrożenia produkcji rewolucyjnego zderzaka. Producenci aut nie byli jednak tym zainteresowani.
Międzynarodowy rozgłos wynalazku, sprawił że na technologię zwróciły uwagę inne branże przemysłu.
Szejkowie z Kuwejtu, którzy byli zachwyceni możliwościami zderzaka Łągiewki, chcą go wykorzystać przy zabezpieczeniach w portach, by zmniejszyć skutki uderzeń burt statków o nabrzeża. Ma być także montowany w drogowych barierach.
- Wynalazki pana Łągiewki mogą znaleźć szerokie zastosowanie - uważa prof. Stanisław Gumuła, który współpracował z Łągiewką i przeprowadzał pomiary na jego wynalazkach. - To bardzo oryginalne rozwiązania, które działają, choć nie wszystkie można wytłumaczyć w naukowy sposób - dodaje profesor. Oprócz zderzaków w samochodach, hamulców w portach, urządzenie Łagiewki może być też wykorzystywane w windach.
META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?