Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

To były czasy! Jeleniogórzanie spotykali się w kawiarniach, spacerowali po parkach, w hotelach przyjmowali turystów i budowali teatr

Alina Gierak
Jelenia Góra swój rozwój zawdzięcza płótnom lnianym, które to były tu produkowane.  Przełom XIX i XX wieku to czas rozkwitu turystyki w Karkonoszach i rozkwitu miasta.
Jelenia Góra swój rozwój zawdzięcza płótnom lnianym, które to były tu produkowane. Przełom XIX i XX wieku to czas rozkwitu turystyki w Karkonoszach i rozkwitu miasta. fotopolska.eu
To był czas rozkwitu stolicy Karkonoszy. W 1892 roku rządy w mieście na 12 lat objął burmistrz Artur Hartung. Ze składek mieszkańców wybudowano Teatr Miejski (dzisiejszy Teatr im. Cypriana Kamila Norwida). Przybywało domów, hoteli i restauracji. Zachowało się wiele zdjęć z tamtego okresu. Zobaczcie zdjęcia mieszkańców 100 lat temu. Ubierali się bardzo modnie i lubili życie towarzyskie.

Kilka ważniejszych dat z historii Jeleniej Góry 100 lat temu

  • 1900 rok Uruchomiono w Jeleniej Górze fabrykę likieru Echte Stonsdorfer. Mieściła się w dawnym Cunersdorfie, dzisiejsza ul Wolności. Właścicielem fabryki był Otto Sabrin. Likier sprzedawał w sąsiedniej restauracji „Trzy Dęby".
  • 1900 rok . Wybudowano parterowy budynek na rogu ul. 1 Maja nr 70 i ul. Okrzei (Bahnhofstrasse i Franzstrasse). Była tam kawiarnia – cukiernia Zimmera. Lokal konsumpcyjny posiadał główne wejście z narożnika. Wewnątrz wchodziło się po kilku stopniach na podwyższony poziom 193 podłogi, co powodowało, że cztery duże okna zaczynały się tuż przy podłodze i dawały komfort objęcia wzrokiem wszystkiego, co dzieje się na ulicy. Układ ten dziś jeszcze daje korzystne wrażenie klientom przebywającym wewnątrz lokalu i stwarza miłą atmosferę. Po wojnie mieścił się tam bar szybkiej obsługi "Karzełek".
  • 1909 rok. Pierwszym w mieście kinem z prawdziwego zdarzenia była dzisiejsza Marysieńka, zwana Welt - Theater. Później zmieniały się nazwy, a budynek był kilka razy przebudowywany. Dzisiaj zamiast kina jest sklep.
  • 1902 ro. Rusza linia kolejowa Jelenia Góra – Szklarska Poręba – Jakuszyce – Tanwald. Tylko ten projekt został zrealizowany. Były plany budowy kolei wąskotorowej z Cieplic przez Karpacz na szczyt Śnieżki. Wybuch I Wojny Światowej przeszkodził jego realizacji. Oprócz turystów pociąg do Tanwaldu woził węgiel do ośrodków przemysłowych Jablonca i Liberca.
  • 1902 rok. W Parku Miejskim postawiono profil geologiczny Sudetów Zachodnich. Przedstawia budowę gór w skali 1 do 5 tysięcy (metr długości profilu odpowiada 5 km w naturze). Wzniesiono go z oryginalnych skał, odpowiadających tym, z których górskie szczyty są zbudowane w naturze. Bloki skalne zwożono nieraz z odległości ok. 70 km. Użyto ok. 30 różnych rodzajów kamienia. Inicjatorami budowy byli działacze Towarzystwa Karkonoskiego. Lokalizacja profilu nie była przypadkowa. Z miejsca jego ustawienia widoczna jest panorama Karkonoszy, co umożliwia konfrontację części profilu z naturą. Do dziś uczniowie przychodzą tu na lekcje geografii.
  • 1904 rok. Rozpoczęła się 12-letnia kadencja Artura Hartunga na stanowisku burmistrza Jeleniej Góry. Hartung został oficjalnie wprowadzony na nowe stanowisko z dniem 4 stycznia 1904 r. Karl Arthur Hartung nie był jeleniogórzaninem z urodzenia. Przyszedł na świat w Turyngii, w niewielkim Lundhausen koło miasta Gotha. 10 grudnia 1892 r. Hartung został wybrany drugim burmistrzem (zastępcą burmistrza) w Jeleniej Górze. Otrzymał tu mieszkanie, do którego przeniósł całą swoją rodzinę. Od tego czasu pozostał na stałe w stolicy Karkonoszy. Zmarł 28 grudnia 1936 r. Pochowano go na cmentarzu komunalnym w Jeleniej Górze.
  • 1904 rok. Ze składek mieszkańców Jeleniej Góry wybudowano Teatr jako Dom Sztuki i Zgromadzeń (Kunst und Vereinshaus). Po wybudowaniu gmachu Teatru odbywały się tu, zgodnie z przeznaczeniem, zgromadzenia polityczne i zjazdy oraz gościnne występy teatrów z sąsiednich miast dolnośląskich.
  • 1908 rok. Właściciel fabryki maszyn papierniczych Eugen Füllner po pobycie w Szwecji, zauroczony restauracją Forgenstern spod Oslo wybudował w Jeleniej Górze jej kopię. Füllner wybudował ten pawilon w norweskim stylu, zwanym smoczym i nazwał tak park, żeby również przypodobać się cesarzowi Niemiec, Wilhelmowi II Hohenzollernowi, który uwielbiał styl nordycki. W
  • 1909 - Po Bad Warmbrunn jeździły dwa "samochody-omnibusy". Pierwsze prawdziwe autobusy pojawiły się w Jeleniej Górze w 1921 roku. Były to autobusy podmiejskie. W roku 1923 otwarto połączenia z Sobieszowa do Szklarskiej Poręby i przez Sobieszów, Podgórzyn, Sosnówkę do Karpacza Górnego. Trzy lata później autobusy dojeżdżały również bezpośrednio z Hirschergu przez Stonsdorf (Staniszów) do Karpacza.

(Na podstawie Edward Basałygo "900 lat Jeleniej Góry")

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto