Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z pociągów wysiadały tłumy turystów. Czekały na nich dorożki, a zimą sanie. W hotelach i pensjonatach kwitło życie towarzyskie

Alina Gierak
Alina Gierak
100 lat temu, dzięki dobremu połączeniu kolejowemu cztery godziny trwała podróż z Karpacza do Wrocławia, 6 do Berlina i pięć do Drezna
100 lat temu, dzięki dobremu połączeniu kolejowemu cztery godziny trwała podróż z Karpacza do Wrocławia, 6 do Berlina i pięć do Drezna Miejska Biblioteka Publiczna w Karpaczu
Zanim powrócą pociągi na trasę z Jeleniej Góry do Karpacza, zobaczcie zdjęcia i filmy sprzed dekad. Karpacz był turystyczną perełką, a pociągami dojeżdżali tu turyści z Berlina, Wrocławia i innych miast. Na dworcu były tłumy od rana do wieczora. Czy te czasy znowu nadejdą?

Spis treści

Pociągiem do Karpacza - budowa linii 340

Budowa jednej z najpiękniejszych tras kolejowych w Polsce ruszyła w 1894 roku. Karpacz był już wtedy znanym ośrodkiem turystyczno -wypoczynkowym. Połączenie tej górskiej miejscowości z Jelenią Górą i innymi ważnymi śląskimi miastami było niezbędne.

Jej budową zajęła się specjalnie utworzona spółka Kolejka Karkonoska (Reisengebirgsbahn GmbH), która oprócz koncesji na budowę uzyskała koncesję na eksploatację linii przez 70 lat.

Największym wyzwaniem dla inżynierów było pokonanie znacznej różnicy wysokości. Między Mysłakowicami a Karpaczem na odcinku długości 7 kilometrów istniała różnica 154 metrów wysokości, co daje pochylenie rzędu 22 promili, co dla kolei stanowi dużą wartość. Najbardziej stromy odcinek ma pochylenie rzędu aż 47 promili i znajduje się pomiędzy stacjami Brzezie Karkonoskie i Karpacz. Od linii od początku jej istnienia odgałęziały się dwie bocznice do fabryk w Miłkowie i Brzeziu Karkonoskim.

Pierwsze rozkładowe pociągi na trasie pojawiły się 1 lipca 1895. Do samego Karpacza pociąg dotarł miesiąc później – 1 lipca 1895 roku. W dniu inauguracji odświętnie udekorowany pociąg powitało w Karpaczu wielu specjalnie zaproszonych gości.

W pierwszym okresie kursowało 11 par na odcinku Mysłakowice – Karpacz i dwie na skróconej relacji Mysłakowice – Miłków. Ruch pasażerski odbywał się w zasadzie głównie w weekendy. Dzięki wydzierżawieniu linii kolejowej przez Deutsche Reichsbahn do Karpacza zaczęły docierać bezpośrednie pociągi z Wrocławia i Berlina.

W późniejszym okresie zwiększała się liczba par połączeń. W 1911 roku w dni wolne kursowało do Karpacza 16 par pociągów. W 1938 kolej przewiozła 355 000 pasażerów, a więc około 1000 pasażerów dziennie.

Zobacz film. Turyści przyjeżdżają pociągiem do Krummhübel (Karpacza). Maj 1934 roku.

W 1934 linia została zelektryfikowana, a pociągi kursowały bezpośrednio na odcinku Karpacz - Jelenia Góra, a od 1937 niektóry składy jeździły też bezpośrednio na trasie do Wrocławia.

Linia do Karpacza - zdemontowna trakcja elektryczna i koniec podróży

Powojenna historia linii 340 to jej powolny upadek. Najpierw zdemontowana z w ramach wojennych reparacji trakcję elektryczną.

Później pojawiały się projekty przywrócenia na trasie elektryczności, jednak nigdy nie doszły one do skutku.

W PRL do Karpacza dojeżdżało się pociągiem na wczasy w ośrodkach zakładowych, na narty i na wycieczki w góry.
Niestety w latach 80. XX wieku sukcesywnie likwidowano ruch kolejowy na Dolnym Śląsku. Ostatnie połączenie pasażerski na linii 340 odbyło się 2 kwietnia 2000 roku.

W budynku dworca urządzono Miejskie Muzeum Zabawek im. Henryka Tomaszewskiego. Czytaj o tym tutaj

W 2021 roku Urząd Marszałkowski we Wrocławiu przejął linie nr 308 na odcinku Mysłakowice – Mysłakowice (28,607-30,585 km) oraz linię nr 340 odcinek Mysłakowice – Karpacz (0,197-7,055 km) i rozpoczął jej rewitalizację. Pociągi mają powrócić na tę trasę w czerwcu tego roku.

Czytaj także

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto