Kolej Kowary-Karpacz. Jest szansa, by po 16 latach pociągi powróciły na trasę Jelenia Góra- Karpacz

Alina Gierak
Kolej Kowary -Karpacz. Linie z Jeleniej Góry do Karpacza oraz do Kowar przejmie samorząd województwa dolnośląskiego. We wrześniu sejmik ma podjąć uchwałę w tej sprawie. Ostatni raz pociągi jechały tą trasą 16 lat temu.

Kolej Kowary - Karpacz. Chodzi nr 308 z Jeleniej Góry do Kowar i łączącą się z nią linię nr 340 z Mysłakowic do Karpacza. Jest już uchwała zarządu województwa dolnośląskiego w tej sprawie. We wrześniu decyzję ostateczną podejmą radni sejmiku.
30 mln zł na nowe tory i infrastrukturę
- Remont umożliwiający przywrócenie ruchu pociągów na tych trasach będzie kosztował około 30 milionów złotych - ocenia Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego. Samorząd będzie szukał pieniędzy w Unii Europejskiej. -

Czeka nas przygotowanie odpowiedniego projektu i uzyskanie dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego –

mówi Marek Obrębalski, przewodniczący komisji rozwoju Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
W RPO jest możliwość uzyskania dofinansowania w wysokości do 85 procent wartości zadania. Pozostałe 15 procent musiałby dołożyć samorząd województwa oraz gmin Kowary i Mysłakowice.
Plan do 2020 roku
Jeśli plan się powiedzie, pojechalibyśmy tą trasą w 2020 roku. Teraz brakuje na niej odcinków szyn, szczególnie na odcinku Karpacz – Mysłakowice. W lepszym stanie są tory wiodące z Jeleniej Góry do Mysłakowic. Poza torami na tej trasie trzeba także przywrócić do życia dworce w Kowarach i Mysłakowicach, zadbać o parkingi, przystanki przesiadkowe, stojaki dla rowerów i pozostałą dworcową infrastrukturę niezbędną dla pasażerów.
Za inwestycją przemawiają dobre doświadczenia zarządu województwa z dotychczas przejętymi liniami kolejowymi Wrocław Zakrzów – Trzebnica i Szklarska Poręba Górna – Harrachov, gdzie odbywa się dość intensywny ruch pasażerski. Zarządcą jest tu Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu.

Samorząd województwa pozytywnie ocenia doświadczenia jakie uzyskał dzięki przejęciu w 2007r. i rewitalizacji dwóch linii

kolejowych Wrocław - Trzebnica oraz Szklarska Poręba - Harrahov. Zamierzymy kontynuować powyższą strategię rewitalizacji linii kolejowych na Dolnym Śląsku – mówi Wojciech Zdanowski, dyrektor departamentu infrastruktury w urzędzie marszałkowskim województwa dolnośląskiego.

Dojeżdża pendolino, dlaczego nie miałoby być pociągów do Karpacza
Za powrotem pociągów linie do Karpacza i Mysłakowic jest kolejny argument: Po modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry, do stolicy Karkonoszy coraz więcej ludzi przyjeżdża pociągami. Z Warszawy kursuje pendolino, a Białegostoku nowoczesny pociąg dart. Warto umożliwić turystom dalszą podróż do Karpacza i Kowar także pociągiem. Teraz skazani są na busy i PKS.
Na modernizację trasy Wrocław- Jelenia Góra kolej wydała do tej pory 400 mln złotych. Czas podróży skrócił się do średnio dwóch godzin, pociągi są komfortowe, a ceny biletów porównywalne z cenami na autobus czy bus. Warto kontynuować tę dobrą passę.
Kolej jednak nie zamierzała zajmować się trasami do Karpacza i Mysłakowic i w 2014 roku rozpoczęły procedurę likwidacji odcinków tej linii. Pojawił się nawet pomysł urządzenia na nieczynnych torach ścieżek rowerowych. Został jednak mocno oprotestowany przez mieszkańców, a Stowarzyszenie Kolej Karkonoska rozpoczęło akcję ratowania torów do Karpacza i Kowar. W tej ostatniej miejscowości grupa zapaleńców wykarczowała samosiejki i krzaki na bocznym torze, by można było po nim jeździć drezynami. To taka namiastka prawdziwego ruchu kolejowego, którego być może się doczekają.
- Poprzemy taki projekt - zapowiada Bożena Wiśniewska, burmistrz Kowar. To dla gminy duża szansa, bo powstaje tu Stacja Sportów Zimowych w Kowarach. -

Jeżeli uda się wybudować przystanek przy samej stacji, to będzie można dojechać do niej niemal bezpośrednio z Wrocławia, co przyciągnie do nas wielu turystów

- ma nadzieję pani burmistrz i deklaruje, że gotowa jest nawet znaleźć pieniądze na wkład własny. Wstępnie jest mowa o 5 mln zł.
Michał Orman, wójt Mysłakowic jest bardziej sceptyczny. -

Mielibyśmy ogromny problem, by partycypować w kosztach do tego dochodzi remont dworca , który jest katastrofalnym stanie

- mówi wójt.
- Podjęliśmy uchwałę intencyjną o przejęciu tych linii, by w momencie pojawienia się możliwości ubiegania o dotacje z Unii Europejskiej, mieć gotowe projekty i dokumentację, które już przygotowujemy - wyjaśnia Agnieszka Zakej z-ca dyrektora departamentu infrastruktury w urzędzie marszałkowskim woj. dolnośląskiego.

Dotacja z UE ma zostać przeznaczona również na modernizacje linii kolejowych na Dolnym Śląsku między Legnicą a Kamieńcem Ząbkowickim, z Jeleniej Góry do Zgorzelca, z Kobierzyc przez Sobótkę do Świdnicy, a także z Kłodzka do Stronia Śląskiego, z Chojnowa do Rokitek i z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa-Zdroju.

Gdyby w Kowarach jeździła kolej....dziś obchodzilibyśmy 111 rocznicę uruchomienia pierwszych pociągów z Kowar do Kamiennej Góry. Linię budowano etapami. Pierwszy odcinek z Jeleniej Góry do Kowar otwarto uroczyście 15 maja 1882 roku, rozpoczął się wówczas nowy etap w dziejach regionu karkonoskiego. Dwadzieścia trzy lata później, 5 czerwca 1905 roku uruchomiono pierwsze pociągi z Kowar do Kamiennej Góry.
Budowa tego odcinka (szczególnie odcinek Kowary – Pisarzowice) była bardzo trudna. Szlak jest tam bardzo kręty i stromy, powiadają, że największe nachylenie za stacją Kowary Górne osiąga 27,2 promili (o tyle metrów wznosi się tor na kilometr trasy).
Do najciekawszych obiektów inżynieryjnych na trasie Kowary – Kamienna Góra możemy zaliczyć wiadukt w Kowarach Górnych i tunel pod Przełęczą Kowarską, gdzie linia osiąga największą wysokość 635 m npm. Jest to najdłuższy tunel w Karkonoszach, trzeci co do długości w Sudetach – 1025m.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3