Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ścieżki rowerowe w Jeleniej Górze. Miasto zamówiło standardy projektowe

Rafał Święcki
W Jeleniej Górze jest ok. 40 km tras rowerowych.
W Jeleniej Górze jest ok. 40 km tras rowerowych. polskapresse
Ścieżki rowerowe w Jeleniej Górze. Jeleniogórski samorząd zamówił przygotowanie opracowania standardów projektowych i wykonawczych systemu ścieżek rowerowych na terenie Jeleniej Góry. O opracowanie dokumentu poproszono rowerzystów.

Skorzystano m.in. z wiedzy Daniela Chojnackiego, oficera rowerowego Wrocławia, który pochodzi z Jeleniej Góry. Zna więc na zarówno jeleniogórską specyfikę, jak i realia dużego miasta i najnowocześniejsze rozwiązania komunikacyjne dla rowerzystów. Powstałe ponad 200-stronicowe opracowanie, będzie instrukcją dla projektantów i urzędników przygotowujących rowerowe inwestycje w Jeleniej Górze. Odstępstwa będą możliwe jedynie w uzasadnionych przypadkach.

- Opisano w nim bardzo wiele pozornie drobnych elementów budowy sieci dróg rowerowych. Te zapisy z jednej strony porządkują dotychczasową wiedzę inżynierów – drogowców, z drugiej pozwalają na proste przypisanie niektórych elementów do konkretnych warunków na konkretnych odcinkach jeleniogórskich tras – informuje Cezariusz Wiklik z UM .

Trasy mają być bezpieczne, z minimalną liczbą kolizji z samochodami lub pieszymi. Infrastruktura ma zapewniać rowerzyście możliwie najkrótsze połączenia i tworzyć spójną, czytelną całość. Trasy powinny być też wygodne, atrakcyjne i odpowiadać potrzebom użytkowników. Część ścieżek ma służyć komunikacji, zaś inne do rekreacji.
Autorzy opracowania zalecają stworzenie głównych tras (prędkość projektowa 30 km/h) pomiędzy dzielnicami. Mają łączyć najważniejsze obszary miasta i węzły, uzupełniających system, zbiorczych tras rowerowych (prędkość projektowa 20 km/h).

Ścieżki rowerowe w Jeleniej Górze

Wymieniają też trzy sposoby poprowadzenia ruchu rowerowego: w jezdni, w jezdni na pasach ruchu dla rowerów i poza jezdnią na drogach dla rowerów. Niedopuszczalne jest projektowanie tras rowerowych zmuszających do zsiadania z roweru, ciągnięcia go lub pchania, albo jazdy po chodniku. Wśród propozycji rozwiązań znalazły się m.in. kontrapasy dla rowerów. Wyznacza się je na ulicach jednokierunkowych dla zapewnienia przejazdu rowerem w przeciwną stronę w stosunku do ruchu samochodowego. Umożliwia to skracanie drogi i poprawia dostępność celów podróży. Rozwiązanie to jest bezpieczne, gdyż rowerzysta utrzymuje kontakt wzrokowy z kierowcą samochodu.

Zdaniem specjalistów należy unikać budowy tras jako drogi dla pieszych i rowerów, bez oddzielenia ruchu pieszego od rowerowego. Takie rozwiązania należy stosować tylko w ostateczności, poza terenem zabudowanym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto