Skorzystano m.in. z wiedzy Daniela Chojnackiego, oficera rowerowego Wrocławia, który pochodzi z Jeleniej Góry. Zna więc na zarówno jeleniogórską specyfikę, jak i realia dużego miasta i najnowocześniejsze rozwiązania komunikacyjne dla rowerzystów. Powstałe ponad 200-stronicowe opracowanie, będzie instrukcją dla projektantów i urzędników przygotowujących rowerowe inwestycje w Jeleniej Górze. Odstępstwa będą możliwe jedynie w uzasadnionych przypadkach.
- Opisano w nim bardzo wiele pozornie drobnych elementów budowy sieci dróg rowerowych. Te zapisy z jednej strony porządkują dotychczasową wiedzę inżynierów – drogowców, z drugiej pozwalają na proste przypisanie niektórych elementów do konkretnych warunków na konkretnych odcinkach jeleniogórskich tras – informuje Cezariusz Wiklik z UM .
Trasy mają być bezpieczne, z minimalną liczbą kolizji z samochodami lub pieszymi. Infrastruktura ma zapewniać rowerzyście możliwie najkrótsze połączenia i tworzyć spójną, czytelną całość. Trasy powinny być też wygodne, atrakcyjne i odpowiadać potrzebom użytkowników. Część ścieżek ma służyć komunikacji, zaś inne do rekreacji.
Autorzy opracowania zalecają stworzenie głównych tras (prędkość projektowa 30 km/h) pomiędzy dzielnicami. Mają łączyć najważniejsze obszary miasta i węzły, uzupełniających system, zbiorczych tras rowerowych (prędkość projektowa 20 km/h).
Ścieżki rowerowe w Jeleniej Górze
Wymieniają też trzy sposoby poprowadzenia ruchu rowerowego: w jezdni, w jezdni na pasach ruchu dla rowerów i poza jezdnią na drogach dla rowerów. Niedopuszczalne jest projektowanie tras rowerowych zmuszających do zsiadania z roweru, ciągnięcia go lub pchania, albo jazdy po chodniku. Wśród propozycji rozwiązań znalazły się m.in. kontrapasy dla rowerów. Wyznacza się je na ulicach jednokierunkowych dla zapewnienia przejazdu rowerem w przeciwną stronę w stosunku do ruchu samochodowego. Umożliwia to skracanie drogi i poprawia dostępność celów podróży. Rozwiązanie to jest bezpieczne, gdyż rowerzysta utrzymuje kontakt wzrokowy z kierowcą samochodu.
Zdaniem specjalistów należy unikać budowy tras jako drogi dla pieszych i rowerów, bez oddzielenia ruchu pieszego od rowerowego. Takie rozwiązania należy stosować tylko w ostateczności, poza terenem zabudowanym.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?